Varsovia - wizualizacja pojazdu - widok boczny

Varsovia – wizualizacja pojazdu – widok boczny, źródło: Varsovia Motor Company

Głównym celem przyświecającym pomysłodawcom i projektantom było stworzenie samochodu ekskluzywnego, którego funkcjonalność i wyposażenie wykroczą poza ofertę innych producentów. W projekcie zrezygnowano z przedniego miejsca pasażera, dając tym samym dodatkową przestrzeń i udogodnienia dla jednego z tylnych pasażerów, istotnym aspektem było również zapewnienie użytkownikom ekskluzywnego miejsca pracy, umożliwiającego pełnienie służbowych obowiązków w podróży. W celu zapewnienia najwyższych możliwych doznań komfortu w czasie podróży pojazd ma oferować rozbudowany system spa, integrujący funkcje luksusowego fotela, systemu oświetlenia i audio-video oraz materiały najwyższej jakości.

Projektowany system audio-video - wizualizacja

Projektowany system audio-video – wizualizacja, źródło: Varsovia Motor Company

 

Varsovia wyposażona będzie w napęd hybrydowy o konfiguracji szeregowej. W odróżnieniu od klasycznych pojazdów hybrydowych napęd na oś przekazywany jest z silników elektrycznych, a dodatkowa, niewielka jednostka spalinowa pełni rolę agregatu, który zasili wbudowane w podłogę akumulatory w przypadku ich rozładowania. Redakcja GLOBEnergia zwróciła się do firmy z zapytaniem o motywy wyboru silnika elektrycznego we współpracy z silnikiem spalinowym, przebieg procesu projektowego, przybliżony termin jego zakończenia i plany rozwoju tej koncepcji. Na nasze pytania odpowiedział Pan Roman Kadler – Prezes zarządu i Główny projektant w Varsovia Motor Company.

Katarzyna Cieplińska: Dlaczego projektanci zdecydowali się na zastosowanie napędu hybrydowego?

Roman Kadler: Naszym celem było użycie napędu, oferującego kompromis między ekologią a funkcjonalnością. Przyszli klienci Varsovii chcą posiadać auto funkcjonalne, bez ograniczeń zasięgu i o odpowiednich osiągach, my chcemy zaproponować im rozwiązanie, które przy okazji będzie jak najmniej szkodliwe dla środowiska naturalnego.

Obecne napędy elektryczne, które uznajemy za najbardziej ekologiczne, wykazują się dużą niefunkcjonalnością, związaną z koniecznością długotrwałego ładowania akumulatorów. Najbardziej zaawansowana technologia dostępna na rynku – pojazdy o napędzie wodorowym, będące w gruncie rzeczy autami elektrycznymi, są ciekawą alternatywą, lecz nie istnieje na świecie infrastruktura umożliwiająca tankowanie wodoru i nie widać perspektyw jej szybkiego rozwoju. Standardowe napędy hybrydowe, a więc takie w których to silnik spalinowy pełni główną rolę napędową, w praktyce generują korzyści zbliżone do aut z silnikiem diesla, a ich wytworzenie i utylizacja są dużo bardziej szkodliwe dla środowiska niż napędów klasycznych. Jest to więc bardziej chwyt marketingowy niż realna ochrona środowiska.

Według nas, najlepszym dostępnym obecnie rozwiązaniem jest napęd hybrydowy w konfiguracji szeregowej, w której napęd na oś przekazywany jest za pomocą silników elektrycznych, a zainstalowana na pokładzie jednostka spalinowa służy jako agregat do ładowania akumulatorów, w przypadku ich rozładowania i braku stacji ładowania prądu w pobliżu. Jest to w gruncie rzeczy napęd elektryczny typu plug-in, a więc z możliwością ładowania z gniazdka, wyposażony dodatkowo w opcję kontynuowania jazdy przy użyciu klasycznego paliwa. Tego typu napęd umożliwia w pełni elektryczne poruszanie się w warunkach codziennych (zakładamy zasięg elektryczny w okolicach 350 km) oraz możliwość bezproblemowego odbywania dalekich podróży, tankując klasyczne paliwo.

K.C.: Jaka będzie moc silnika elektrycznego?

R.K.: Z dotychczas przeprowadzonych obliczeń szacujemy moc silnika elektrycznego na około 300 kW.

Wnętrze Varsovii

Wnętrze Varsovii, źródło: Varsovia Motor Company

K.C.: Czy Varsovia Motor Company współpracowała lub zamierza współpracować z producentem/producentami samochodów elektrycznych?

R. K.: Na dzień dzisiejszy nie planujemy bezpośredniej współpracy z żadnym producentem pojazdów, choć oczywiście nie możemy tego wykluczyć. Będziemy natomiast wykorzystywać podzespoły używane również w innych pojazdach elektrycznych.

K.C.: Na jakim etapie zaawansowania jest Państwa projekt?

R.K.: Obecnie przygotowujemy się do kolejnego etapu prac, jakim jest konstrukcja funkcjonalnego prototypu. Wiosna 2018 roku to realny termin prezentacji pierwszego konceptu w skali 1:1.

K.C.: Kiedy odbędzie się prezentacja pełnowymiarowego prototypu?

R.K.: Wstępnie planowaliśmy prezentację pierwszego prototypu, jeszcze pozbawionego napędu, pod koniec przyszłego roku. W ostatnim czasie zmodyfikowaliśmy nieco plany łącząc kilka etapów w jeden, obecnie przygotowujemy się do rozpoczęcia prac nad budową funkcjonalnego modelu z pełnowymiarowym napędem. Jeśli prace pójdą zgodnie z planem, auto typu show-car zostanie zaprezentowane na początku 2018 roku, a model funkcjonalny na przełomie 2018 i 2019 roku. Projekt jest bardzo zaawansowanym przedsięwzięciem, dlatego określenie dokładnych dat premiery jest na obecnym etapie praktycznie niemożliwe.

K.C.: Czy Varsovia będzie pierwszym polskim samochodem elektrycznym? Jak duże są szanse, że model faktycznie wejdzie do produkcji po 2018 roku?

R.K.: Gdybyśmy nie widzieli dużych szans na realizację projektu, nie tracilibyśmy czasu i pieniędzy na doprowadzenie go do obecnego etapu, dlatego oceniamy je na wysokie. Projekt ma wysoki potencjał biznesowy, uzyskał już międzynarodową rozpoznawalność i zainteresowanie. Czy Varsovia będzie pierwszym polskim samochodem elektrycznym – na to pytanie nie jestem w stanie odpowiedzieć. Nie zależy nam na ściganiu się z nikim, zależy nam na opracowaniu produktu absolutnie najwyższej jakości, jego produkcja i sprzedaż rozpocznie się wtedy, gdy to założenie zostanie spełnione, bez znaczenia czy będziemy pierwszym czy kolejnym z rzędu producentem pojazdu z tego typu napędem.

Całkowity zasięg elektryczny pojazdu wyniesie ok 350 km, a każdorazowe zatankowanie paliwem
konwencjonalnym powiększy go o kolejne 500 km. Tym samym łączny zasięg pojazdu przy pełnym
akumulatorze i zbiorniku paliwa wyniesie ok 850 km. Spełnienie opisywanych założeń technicznych wymaga działań dążących do maksymalnej redukcji wagi samochodu. Całe poszycie karoserii oraz część elementów konstrukcyjnych wykonane zostaną z materiałów kompozytowych, a w celu zapewnienia jak najniższego negatywnego wpływu na środowisko będą to kompozyty oparte na naturalnych, biodegradowalnych włóknach. Przewidywana masa pojazdu wyniesie niewiele powyżej 2000 kg. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h spadnie poniżej 5 sekund, a prędkość maksymalna znacznie przekroczy 200 km/h.

Prezentowany koncept jest zapowiedzią produkcyjnej wersji pojazdu o ściśle limitowanej ilości egzemplarzy.

Źródło: Varsovia Motor Company

Opracowanie i rozmowa: Katarzyna Cieplińska

Zdjęcie główne: Wizualizacja samochodu Varsovia, źródło: Varsovia Motor Company

Materiał pochodzi z październikowego wydania miesięcznika GLOBEnergia+.


POBIERZ DARMOWĄ APLIKACJĘ MOBILNĄ GLOBEnergia Plus i przeczytaj inne, ciekawe materiały!

AppStore
  GooglePlay

Katarzyna Cieplińska

Redaktor GLOBEnergia