Samochody elektryczne zawdzięczają swoją popularność głównie niskim kosztom energii potrzebnej do przejechania 100 km. W przypadku aut spalinowych wydatki na paliwo są najczęściej nawet 4–5 razy wyższe. To właśnie ta różnica daje nadzieję, że przy postępującej redukcji kosztów produkcji samochodów elektrycznych staną się one opłacalne.

U podstaw niskich kosztów użytkowania pojazdów elektrycznych leży natura urządzeń elektrycznych, charakteryzujących się praktycznie niezależnie od aplikacji bardzo wysoką wydajnością. Sprawność i wygoda użytkowania urządzeń elektrycznych jest tak wysoka, że z nawiązką rekompensuje samą cenę energii elektrycznej, która jest przecież jedną z najdroższych form dostępnej energii. Zamiana energii elektrycznej na ruch jest przez energoelektronikę, silnik i prostą przekładnię mechaniczną dokonywana najczęściej ze sprawnością rzędu 80–85%. To wynik absolutnie nieosiągalny dla napędu spalinowego, który dodatkowo w konwencjonalnym wariancie nie przerywa pracy na postoju ani nie pozwala na odzysk energii z hamowania.

Ze spalenia litra benzyny lub oleju napędowego można uzyskać odpowiednio około 9,5 lub 10 kWh energii. Przyjmując, że przeciętne auto spalinowe zużywa w mieście około 6 litrów paliwa na 100 km, można łatwo oszacować, że pokonanie takiego dystansu pochłonie nawet 60 kWh energii. Większość tej energii w ten czy inny sposób jest bezpowrotnie tracona (głównie w postaci ciepła). (…)

Zużycie energii poszczególnych modeli Rzeczywiste zużycie energii pojazdów najprościej oszacować na podstawie ich zasięgów oraz nominalnej wartości energii zgromadzonej w pakiecie akumulatorów. W Europie najczęściej zasięgi pojazdów elektrycznych podawane są dla cyklu NEDC (ang. New European Driving Cycle), składającego się z kilku prostych odcinków pomiarowych, dla których określone są parametry przyspieszenia, jazdy ze stałą prędkością i opóźnienia. Niestety w praktyce cykl ten jest mało energochłonny, przez co reprezentuje raczej „delikatną” jazdę i optymalne warunki. Zdecydowanie lepszym odzwierciedleniem rzeczywistych zasięgów, które można łatwo uzyskać podczas przeciętnego użytkowania, jest 75% wartości NEDC (tabela). (…)

samoch1

Z pewnością niskie zużycie energii jest fundamentem, na którym samochody elektryczne będą budowały swoją przyszłość. Jeżeli z biegiem czasu ceny aut oraz samych akumulatorów będą nadal spadały, skumulowana różnica w koszcie jazdy pozwoli na wypracowanie oszczędności w stosunku do spalinowego odpowiednika i przesądzi o sukcesie aut elektrycznych.

Adam Markiewicz
SamochodyElektryczne.org

Czytaj całość w GLOBEnergia 3/2013
2013 3 GE