1,5 mln elektryków więcej w 2023 roku!
Ubiegły rok to wzrost o 48,5% w pod względem nowych rejestracji elektrycznych samochodów pasażerskich w Unii Europejskiej. W ciągu 12-stu miesięcy zarejestrowano 1 mln nowych, bateryjnych elektryków (BEV). Niestety Polska oddaliła się od czołówki rankingu, zdominowanego przez Danię i Szwecję.
Podziel się
Coraz więcej elektryków
BEV to skrót od ang. battery electric vehicle. Oznacza pojazd w pełni napędzany energia elektryczną, przechowywaną we wbudowanych akumulatorach trakcyjnych. W dużym skrócie pojazdy te są nazywane po prostu elektrykami.
W 2023 r. w UE zarejestrowano 1,5 mln nowych elektrycznych samochodów osobowych typu BEV, co zwiększyło ich łączną liczbę do 4,5 mln w UE. Stanowi to wzrost o 48,5% w porównaniu z 2022 r., kiedy ich łączna liczba wynosiła 3 mln.
W kategorii wyłącznie samochodów osobowych, na dzień 31 grudnia 2023 r., samochody elektryczne zasilane akumulatorami stanowiły 1,7% wszystkich samochodów w UE. Jednocześnie między poszczególnymi krajami UE występowały zauważalne różnice.
Na terenie UE, w kategorii nowo zarejestrowanych samochodów, BEV stanowiło w 2023 r. dokładnie 14,6%. Oznacza to kontynuację trendu szybkiego wzrostu pojazdów elektrycznych w Unii.
Znaczący wzrost można zaobserwować zwłaszcza w ciągu ostatnich czterech lat. Do 2018 r. ich udział we flocie UE utrzymywał się poniżej 1%. Znacząco wzrósł w ciągu ostatnich 4 lat, kolejno do 5,3% w 2020 r., 9,0% w 2021 r., 12,1% w 2022 r. i 14,6% w 2023 r.
Gdzie jesteśmy?
Statystyki najlepiej wyglądają w Danii. W 2023 r. BEV stanowiły tam 7,1% wszystkich samochodów osobowych. Podobnie wysokie udziały odnotowano w Szwecji (5,9%), Luksemburgu (5,1%) i Holandii (5,0%).
Gdzie w unijnym zestawieniu znajdziemy Polskę? Po drugiej stronie barykady. Jesteśmy w gronie 14-stu krajów, w których odnotowało udziały elektryków poniżej 1%. Najniższe udziały odnotowano na Cyprze, w Grecji i właśnie w Polsce, każdy na poziomie 0,2%.
Źródła: własne, eurostat