Przedstawiciele branż, po prawie 10 miesiącach funkcjonowania Programu przyjmują z dużym niepokojem brak koniecznych, oczekiwanych przez beneficjentów reform w programie priorytetowym Czyste Powietrze, które były niejednokrotnie sygnalizowane przy różnych okazjach w ciągu ostatnich miesięcy.
Po analizie uwag i informacji które spłynęły z rynku, opierając się na doświadczeniach z przeszłych i obecnie działających programów wsparcia, organizacje współdziałające w ramach POBE, w konstruktywny sposób zabrały głos doradczy w kwestii polepszenia funkcjonowania Programu Priorytetowego Czyste Powietrze.
W ten sposób POBE chce pomóc w uzyskaniu takiego kształtu wymagań i zasad Programu, aby mógł on skutecznie i w możliwie krótkim czasie pozwolić na osiągniecie zakładanego efektu końcowego, jakim jest poprawa jakości powietrza w Polsce. To tego oczekują obywatele naszego kraju.
Na co zwrócono uwagę?
W zaleceniach zwrócono uwagę na techniczne aspekty dotyczące kwalifikacji instalacji i urządzeń grzewczych oraz związanymi z tymi aspektami technicznymi dotyczącymi wymogów jakie powinna spełnić instalacja, aby zostać objęta wsparciem i w rezultacie dać efekt końcowy jakim jest ograniczenie niskiej emisji. Drugim ważnym problemem jest usprawnienie systemu rozpatrywania wniosków oraz dystrybucji do beneficjentów przeznaczonych w ramach programu środków.
Organizacje przekazały do NFOŚiGW pakiet składający się z 26 propozycji zmian merytorycznych dotyczących zasad działania Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”. Dodatkowo zgłoszono 13 uwag dotyczących zapisów w zakresie obowiązujących zasad w programie, w zakresie wniosku i procedur, oraz w zakresie udziału JST w procedowaniu wniosków.
Konkretne wnioski do programu Czyste Powietrze
W zakresie merytorycznym, POBE przedstawiło konkretne propozycje dotyczące m.in. takich aspektów jak:
- konieczność stworzenia listy referencyjnej dla urządzeń i produktów spełniających wymagania programu „Czyste Powietrze”,
- wprowadzenie i respektowanie wymogów związanych z minimalnymi klasami energetycznymi urządzeń (rozszerzenie kwestii w stosunku do kotłów na paliwa stałe) w świetle rozporządzeń KE i PE
- wprowadzenie wymogów równoważenia hydraulicznego instalacji grzewczej w ramach programu w postaci poświadczenia wykonawcy instalacji
- propozycja przedłużenia programu w przypadku nowych budynków przynajmniej do końca 2020 roku (lub powstanie nowego programu wsparcia na wzór niemieckiego programu KfW55)
- urealnienie kwoty kosztów kwalifikowanych dla instalacji wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła
- zniesienie absolutnego priorytetu dla sieci ciepłowniczych
- wprowadzenie w zasadach programu Czyste Powietrze zakazu instalacji kotłów węglowych w nowych budynkach
- włączenie kolektorów słonecznych do ogólnego programu wsparcia, jakim podlegałyby inne urządzenia grzewcze typu kotły czy pompy ciepła
- egzekwowanie wymogu przekazywania etykiet energetycznych i kart produktów
oraz szereg innych istotnych dla dobrego funkcjonowania instalacji i obiektów objętych wsparciem w ramach programy Czyste Powietrze aspektów technicznych.
Organizacje nawiązują w przesłanych propozycjach do konieczności uwzględnienia kwestii ograniczania w budynkach zapotrzebowania na energię, co ma znaczący wpływa na koszt eksploatacji i koszty urządzeń, co ma fundamentalne znaczenie w wypadku wsparcia kierowanego do najuboższych warstw społeczeństwa.
W zapisach powinno chodzić również o to, by przyspieszyć działania programu i usprawnić cały proces składania wniosku i realizacji umów.
Co na te propozycje decydenci? Poczekamy, zobaczymy.
Źródło: POBE