388 ekologicznych autobusów wyjedzie na polskie drogi
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) opublikował informacje dotyczące drugiej edycji programu Zielony Transport Publiczny. W jego ramach 67 gmin i miast otrzyma dofinansowanie do wdrożenia zeroemisyjnego transportu. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł.

Celem programu Zielony Transport Publiczny, często opisywanego na łamach GLOBEnergia.pl, jest przede wszystkim upowszechnianie zeroemisyjnej komunikacji miejskiej w całej Polsce. Dzięki niej zostanie obniżony poziom wykorzystania energii i paliw emisyjnych w miejskim transporcie zbiorowym. Organizatorzy liczą także na budowanie szerokiej świadomości społecznej na temat korzyści z upowszechniania elektromobilności w Polsce. W drugiej odsłonie programu zostały przewidziane preferencje dla mniejszych samorządów, które chcą rozwijać „zielony” transport miejski. Samorządy będą mogły łatwiej radzić sobie z problemem wykluczenia transportowego, które według różnych szacunków może dotykać od 11 do nawet 15 mln Polaków.
W drugim, zakończonym już naborze, Narodowy Fundusz otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowić będą koszty kwalifikowane. Wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast.
Dofinansowanie zapewni pokrycie kosztów kwalifikowanych zakupu nowych autobusów - 780,3 mln zł zostanie wypłaconych w formie bezzwrotnej dotacji, 136 mln zł - niskooprocentowanej pożyczki.
Złożone wnioski dotyczą inwestycji obejmujących 340 autobusów elektrycznych, 48 autobusów wodorowych, 277 punktów ładowania oraz 2 stacje tankowania wodoru.
NFOŚiGW opublikował listę rankingową wnioskodawców. Wśród samorządów, które przechodzą do fazy negocjacji warunków dofinansowania znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów.
Wodorowy rynek beta w Polsce
Program Zielony Transport publiczny pozwala także budować tzw. rynek beta dla rozwiązań wodorowych – rozumianych zarówno jako pojazdy, jak i niezbędna do ich obsługi infrastruktura. Zakłada także wzmacnianie kompetencji w zakresie bieżącej obsługi tego typu pojazdów i infrastruktury, co może mieć niebagatelne znaczenie przy uruchamianiu kolejnych komponentów planu budowy gospodarki wodorowej.
Spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik, Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach - informuje NFOŚiGW.
Zgodnie z przyjętą w ubiegłym roku Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku, począwszy od 2025 roku w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców każdy przetarg musi dotyczyć wyłącznie zero- i niskoemisyjnych środków transportu zbiorowego. Wdrażanie nowych rozwiązań ma przełożyć się na poprawę jakości powietrza w miastach.
Źródło: NFOŚiGW