4 mld na stacje ładowania i elektryczne ciężarówki. Ministerstwo zapowiedziało nowe programy

Wczoraj (10 października) odbyła się konferencja Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, podczas której ogłoszono rekordowo dużą transzę środków z Funduszu Modernizacyjnego. Do Polski trafi aż 10 mld złotych. Część tych pieniędzy trafi na realizację dwóch kluczowych programów mających wspierać rozwój infrastruktury i elektryfikacji polskiego transportu.

Podziel się
Stacje ładowania dużej mocy – są środki na wsparcie sieci
Pierwszy z zapowiedzianych programów to wsparcie budowy i rozbudowy sieci elektroenergetycznej na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy. Na realizację tego projektu przeznaczono 2 miliardy złotych, a jego głównym celem jest rozwój infrastruktury, która umożliwi ładowanie pojazdów elektrycznych w kluczowych lokalizacjach w całym kraju. Stacje ładowania mają być zlokalizowane wzdłuż sieci bazowej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej), przy centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych, terminalach intermodalnych, a także na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) znajdujących się na sieci bazowej rozszerzonej oraz kompleksowej TEN-T.
Jednym z największych wyzwań stojących przed rozwojem elektromobilności w Polsce jest właśnie brak dostatecznie rozbudowanej sieci stacji ładowania dużej mocy, szczególnie dla ciężkich pojazdów użytkowych. Realizacja programu ma na celu usunięcie tej bariery, co jest niezbędnym krokiem w kierunku upowszechnienia pojazdów elektrycznych w Polsce. Dofinansowanie tego programu zaprojektowano w formie dotacyjnej, a jego wysokość ma wynosić do 100% kosztów kwalifikowanych. Beneficjentami będą Operatorzy Systemu Dystrybucyjnego (OSD) elektroenergetycznego, a więc podmioty, które są odpowiedzialne za zarządzanie siecią elektroenergetyczną w Polsce.
Pieniądze dla firm na zeroemisyjne ciężarówki
Drugim istotnym programem ogłoszonym podczas konferencji jest wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3. Na ten cel również przeznaczono 2 miliardy złotych. Program ma na celu uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie inwestycji, które przyczynią się do obniżenia zużycia paliw emisyjnych w transporcie. Obejmuje on zakup lub leasing ciężarowych pojazdów zeroemisyjnych, co będzie wspierać przedsiębiorców w przechodzeniu na bardziej ekologiczne technologie transportowe.
Beneficjentami tego programu mogą być przedsiębiorcy. Wysokość dotacji będzie uzależniona od rodzaju podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie, kategorii pojazdu oraz wysokości dopuszczalnej pomocy publicznej. Przewidziano dofinansowanie do 400 tysięcy złotych dla pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 (o masie całkowitej od 3,5 tony do 12 ton) oraz maksymalnie do 750 tysięcy złotych dla pojazdów kategorii N3 (o masie całkowitej powyżej 12 ton). W obu przypadkach dotacja może wynieść od 30 do 60% kosztów kwalifikowanych, przy czym ostateczna wysokość wsparcia będzie uzależniona od zapisów dotyczących pomocy publicznej.
Pozostałe 6 mld złotych z unijnego Funduszu Modernizacyjnego również zostanie przeznaczone na cele związane z Polską transformacją energetyczną. 4 mld złotych trafi do nowego programu “Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej”. W jego ramach z dopłat zarówno w formie pożyczek jak i bezzwrotnych dotacji będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, chcący budować magazyny energii o mocy nie mniejszej niż 2 MW i pojemności nie mniejszej niż 2 MWh. Pozostałe 2 mld złotych zasili budżet już istniejącego programu “Energia dla wsi”.
Źródło: NFOŚiGW
Polecane
NaszEauto: możliwa korekta programu, czyli krok w dobrą stronę

“Żegnamy 10H”. Ustawa wiatrakowa oficjalnie przyjęta przez rząd
