Jeszcze kilka lat temu, zaledwie kilkanaście procent Polaków przy zakupie następnego auta rozważałoby pojazd elektryczny. Według danych ElectroMobility Poland, dziś liczba zainteresowanych wzrosła już do 70%!

Electrmobility Poland przeprowadza regularnie badania na temat zainteresowania elektromobilnością wśród Polaków. Jak powiedział Piotr Zaremba prezes Electromobility Poland podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, z prowadzonych przez Spółkę badań wynika, że obecnie już 70% badanych rozważa elektryka jako następny samochód, w porównaniu do kilkunastu procent jeszcze kilka lat temu.

Niewystarczające wsparcie?

Zainteresowanie elektromobilnością w Polsce rośnie, mimo tego, że w ocenie ekspertów, system dopłat do elektryków w Polsce nie dorównuje systemom wsparcia proponowanym w innych krajach europejskich, nawet tych naszym regionie. Dla porównania, w Polsce wsparcie wynosi maksymalnie 18,5 tys. zł, a na Słowacji prawie dwa razy więcej – 8 tys. euro, co stanowi w przybliżeniu 35 500 zł. W Rumunii wsparcie wynosi 10 tys. euro, czyli ponad 44 tys. zł.

Istotna jest również maksymalna wartość samochodu. W Polsce, aby uzyskać wsparcie, wartość samochodu nie może przekraczać 125 tys. zł. W Europie ta kwota wynosi 50-65 tys. euro (220 tys. – 288 tys. zł), co daje zainteresowanym znacznie większe możliwości wyboru pojazdu.

Warto również wspomnieć, że w Polsce można się starać o dofinansowanie jedynie w przypadku pojazdów w pełni elektrycznych. W Unii Europejskiej wsparcie przysługuje bardzo często również na samochody hybrydowe.

Liczba samochodów elektrycznych w Polsce

Według danych PSPA, na koniec I półrocza 2020 roku po Polskich drogach jeździło łącznie 12 271 samochodów elektrycznych, przy czym 6 837 szt. (56%) stanowiły samochody w pełni elektryczne, a 5 434 szt. (44%) samochody hybrydowe. Liczba stacji ładowania na koniec czerwca wyniosła 1194 szt., przy czym najwięcej stacji funkcjonowało w Warszawie, Katowicach i Krakowie.

Polska marka pojazdów elektrycznych

Przypomnijmy, że pod koniec lipca odbyła się premiera pierwszego polskiego samochodu elektrycznego opracowanego przez ElectroMobility Poland. Do tej pory Polska była największym w Europie rynkiem wewnętrznym bez rodzimej marki samochodów elektrycznych. Ostatnio sytuacja się zmieniła, a IZERA to pierwsza polska marka samochodów elektrycznych.

IZERA, źródło: ElectroMobility Poland

Według spółki, pionierski projekt w skali kraju, stworzył okazję do opracowania modelu samochodu dostosowanego do potrzeb Polaków, zarówno pod względem cenowym, jak i wyposażenia czy parametrów, stanowiąc atrakcyjną alternatywę dla obecnie wybieranych w naszym kraju pojazdów. Polski samochód elektryczny to także szansa na zbudowanie silnej pozycji na tworzącym się europejskim rynku elektromobilności.

Źródła: ISBNews, ElectroMobility Poland, PSPA

Redakcja GLOBEnergia