Różnice

Rozważając różnice pomiędzy obydwoma systemami, należy sobie uświadomić, co oznaczają one dla obecnych i przyszłych użytkowników samochodów elektrycznych. Jedna stacja paliw alternatywnych EKOEN to obecnie co najmniej pięć stanowisk szybkiego ładowania DC (3 x 50 kW, 1 x 100 kW i 1 x 150 kW, a docelowo urządzenia oferujące ładowanie mocą do 350 kW). Trzy takie miejsca odpowiadają 200 punktom ładowania AC o mocy 22 kW każda. Jak sytuacja będzie wyglądała, jeśli zastąpimy pojedyncze urządzenia AC stacjami EKOEN? Policzyliśmy to oraz porównaliśmy dane.

Liczba samochodów elektrycznych, które mogą zostać naładowane w ciągu 24 godzin przez 200 punktów ładowania, wynosi około 450. Każdy z owych pojazdów będzie potrzebował średnio 10 godzin przy punkcie ładowania. Co w tej kwestii ma do zaproponowania EKOEN? Jedna stacja paliw alternatywnych to minimum pięć stanowisk szybkiego ładowania DC. Szacuje się, że infrastruktura tego typu jest w stanie naładować 150 aut elektrycznych na dobę, zatem trzy stacje paliw alternatywnych mogą obsłużyć ok. 450 takich pojazdów.

Przyłączenie 200 punktów ładowania AC do sieci energetycznej wiąże się z kosztem wybudowania infrastruktury energetycznej o mocy 4,4 MW (200 x 22 kW). Czy to dużo? Tak, gdyż odpowiada mocy przyłączenia dwóch lub trzech średniej wielkości galerii handlowych! Aby uruchomić trzy stacje EKOEN, potrzebna jest obecnie rozbudowa sieci o mocy 1,5 MW, a zatem jednej trzeciej tego, co jest wykorzystywane do zasilenia 200 punktów ładowania AC. Istotny jest także aspekt kosztowy – cena usługi ładowania pojedynczych punktów będzie zawsze wysoka, ponieważ koszt energii elektrycznej w taryfach C1 jest znacznie wyższy od kosztu energii elektrycznej w taryfach B. Dla pełnej jasności – zdecydowanie tańszym rozwiązaniem jest zakup energii po cenach hurtowych (taryfy B) niż detalicznych (taryfy C1).

Ograniczenia przestrzenne

Warto wreszcie wziąć pod uwagę ograniczenia przestrzenne. 200 pojedynczych stanowisk ładowania to redukcja dostępnych miejsc parkingowych o 200. Każdy kierowca, który kiedykolwiek próbował zaparkować swój pojazd w centrum miasta wie, jakim może to być wyzwaniem. Dla porównania, trzy stacje EKOEN w ogóle nie zabierają stanowisk parkingowych!

Biorąc pod uwagę przedstawione wyżej argumenty, wnioski wydają się oczywiste. Trzy stacje EKOEN w mieście są w stanie obsłużyć taką samą liczbę pojazdów elektrycznych, dysponując łącznie jedną trzecią porównywalnej mocy. W dodatku cena usługi może być znacznie atrakcyjniejsza, a co szczególnie istotne, nie likwidujemy miejsc parkingowych.

/EkoEnergetyka/


Dowiedz się więcej!

Dowiedz się więcej o elektromobilności, niskiej emisji i efektywnych energetycznie inwestycjach! Poradnik Samorządowy “Energia w Gminie”, to syntetyczny zbiór porad, przykładów i podstawowych informacji na temat inwestycji energetycznych, który można pobrać bezpłatnie TUTAJ 

Poradnik Samorządowy “Energia w Gminie” jest również dostępny do pobrania bezpłatnie w naszym sklepie!

Redakcja GLOBEnergia