Wg stowarzyszenia Solar Energy Industries Association (SEIA) Target jest w czołówce przedsiębiorstw wykorzystujących fotowoltaikę do swojej działalności w Stanach Zjednoczonych. Trzecim liczącym się przedsiębiorstwem inwestującym w fotowoltaike w USA jest fundusz inwestycyjny na rynku nieruchomości – Prologis.

Skumulowana moc elektrowni słonecznych będących w posiadaniu sieci Target od 2015 r. to ponad 200 MWp. Ponad 200 MWp w trzy lata jest spektakularnym wynikiem, który powinien mieć wielu naśladowców. Sieć handlowa planuje budowę elektrowni fotowoltaicznych w kolejnych 500 sklepach zlokalizowanych na terytorium Stanów Zjednoczonych. Średnio każda elektrownia fotowoltaiczna wybudowana na dachu sklepu wytwarza energię, która w ok. 1/3 zaspokaja jego potrzeby energetyczne – oszczędności z tytułu redukcji kosztów stałych przedsiębiorstwa liczone są w milionach dolarów.

Instalacja fotowoltaiczna na sklepie sieci Target – Arizona

Słoneczny Walmart!

Celem innej amerykańskiej sieci handlowej Walmart jest zasilanie korporacji energią odnawialną w 50% do 2025 r. Środkami do osiągnięcia tego celu są umowy PPA na zakup czystej energii oraz inwestycje we własne źródła wytwarzania. W zależności od formatu sklepu, czysty prąd z fotowoltaiki zaspokoi wielkopowierzchniowe sklepy w energię w 10–60%. Dla Walmart inwestycja w bezemisyjne źródło wytwarzania prądu to nie tylko długofalowa redukcja kosztów stałych, to również spełnienie oczekiwań klientów w zakresie dbałości o środowisko naturalne na rzecz lokalnych społeczności.

Wg opublikowanych w raporcie “Project Gigaton” informacji Walmart wybuduje w najbliższym czasie elektrownie fotowoltaiczne na swoich 130 sklepach, jednak ambicje są znacznie większe. Dążąc do redukcji emisji dwutlenku węgla oraz długofalowych oszczędności Walmart planuje kolejne inwestycje w fotowoltaike na docelowo 500 sklepach oraz zakupy czystej energii na podstawie umów PPA. Ponadto Walmart kupuje energię wyprodukowaną przez fotowoltaike od innych dostawców, roczny wolumen to ok. 182 GWh, co odpowiada 34% zapotrzebowania na energię.

Fotowoltaika to podstawa do zrównoważonego rozwoju sieci handlowej!

Sieć handlowa Target stawia na zrównoważony rozwój, poprzez inwestycje w OZE, zrównoważone budownictwo i inne energooszczędne rozwiązania, które stanowią tylko część inicjatyw podejmowanych przez sieć. Założony kilka lat temu cel, żeby do 2020 r. na 500 budynkach były wybudowane elektrownie fotowoltaiczne jest bliski do osiągnięcia. Inwestycja w fotowoltaikę, która wykorzystuję darmową energię słoneczną, to główny czynnik wpływający na zrównoważony rozwój sieci sklepów Target. Fotowoltaika jako bezemisyjne źródło energii pozytywnie wpływa na postrzeganie sieci przez społeczeństwo lokalne, co potwierdza właściwą drogę obraną przez Target. W zależności od formatu sklepu prąd z fotowoltaiki zaspokaja energetycznie nieruchomość w 15-40%. W samym 2017 r. na dachach sklepów powstały elektrownie o łącznej mocy 75 MWp, co odpowiada zapotrzebowaniu na energię elektryczną ponad 12 400 amerykańskich gospodarstw domowych. Ten znaczący wynik czyni z sieci Target lidera wśród amerykańskich sieci detalicznych.

Wizerunek marki i fotowoltaika!

Jedną z pierwszych elektrowni w portfolio sieci detalicznej Target była elektrownia na dachu centrum dystrybucji w Phoenix w kształcie logo firmy. Oprócz rocznej produkcji energii na poziomie ok. 300 MWh, logo marki Target utworzone z modułów fotowoltaicznych jest widoczne z pokładów samolotów lądujących na międzynarodowym lotnisku Phoenix Sky Harbor. Idealna promocja marki i długofalowa oszczędność to gwarancja sukcesu, a wszystko dzięki fotowoltaice.

Fotowoltaika i magazyny energii na Hawajach!

Pilotażowy projekt budowy elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii powstał na pierwszych sklepach na Hawajach. Elektrownia PV o mocy 910 kWp i magazyn energii o pojemności 250 kWh zaspokajają w prąd sklep w ponad 40%, w mieście Kona (Hawaje). Zmagazynowana energia zasila źródła światła, chłodnie i inne energochłonne urządzenia. Ten pilotażowy projekt integracji fotowoltaiki z magazynami energii posłużył jako studium przypadku dla innych podobnych inwestycji w tym stanie.

Fotowoltaika na dachu słowackiego Tesco

W Europie również wiele sieci handlowych inwestuje w fotowoltaikę, jednak w mniejszej skali. Jednym z prekursorów fotowoltaiki na dachach marketów jest brytyjska sieć handlowa Tesco, która w 2012 r. wybudowała na jednym ze słowackich sklepów elektrownie o mocy 99,1 kWp. Elektrownia składa się z 420 sztuk modułów o mocy 235 Wp i 240 Wp oraz 9 falowników.

Tesco – inwestycja na Słowacji

W Polsce prawdopodobnie jedyną siecią handlową, która inwestuje w fotowoltaikę jest Carrefour, który wybudował dwie elektrownie, w Łodzi i Zgorzelcu. Redakcja GLOBEnergia prognozuje, że dynamiczny wzrost mocy przyłączonych fotowoltaiki na polskim rynku pozytywnie wpłynie na decyzje o zainwestowaniu w fotowoltaikę przez sieci handlowe prowadzące działalność w Polsce.

Źródła: bizjournals.com, pv-magazine-usa.com, solarmeansbusiness.com, pv-tech.org, proma.sk

Erwin Kita

Redaktor GLOBEnergia