Program dla Śląska i elektromobilność

10 marca br. w obecności ministra klimatu i środowiska Michała Kurtyki oraz wiceministra Ireneusza Zyski, a także marszałka Województwa Śląskiego Jakuba Chełstowskiego i wicemarszałka Wojciecha Kałuży podpisano dokumenty, dzięki którym Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Tyskie Linie Trolejbusowe Sp. z o.o., Zakład Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Zawierciu oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach Sp. z o.o. otrzymają do 85 proc. wsparcia na zakup elektrycznych autobusów oraz stacji ładowania. Wartość przedsięwzięcia to 138 mln zł. Wsparcie inwestycje popłynie także z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego (RPO).

Najwięcej pojazdów kupi Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ( 32), pozostali beneficjenci odpowiednio: 6 – Tyskie Linie Trolejbusowe Sp. z o.o., 3 – Zakład Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Zawierciu oraz 2 – Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach Sp. z o.o.

Do czterech śląskich podmiotów trafi w sumie ponad 120 mln zł dofinansowania, w tym po 57 mln zł dotacji z NFOŚiGW i RPO oraz 6,4 mln zł pożyczek (również z NFOŚiGW). Pozostała część kosztów (ok. 17,9 mln zł) to wkład własny beneficjentów.

Wsparcie Narodowego Funduszu przyczyni się do ograniczenia szkodliwych emisji tlenków azotu (16 ton/rok) i dwutlenku węgla (2285 ton/rok). Kolejne zamówienia powinny zasilić producentów autobusów elektrycznych w Polsce – podsumował prezes NFOŚiGW, prof. Maciej Chorowski.

Program Gepard II

Gepard II to program realizowany przez NFOŚiGW. Dotyczy wdrażania niskoemisyjnego transportu jako znaczącego elementu strategii „Zielone Śląskie 2030”.

– To ogromne przedsięwzięcie, które finalnie ma sprawić, że nasz region będzie kojarzony z ekologią, odrywając się tym samym od stereotypu łączenia go wyłącznie z przemysłem ciężkim. Stawiamy na nowoczesne, przyjazne środowisku technologie. Transport niskoemisyjny jest tego przykładem – mówił marszałek Województwa Śląskiego Jakub Chełstowski.

Przedstawiciel samorządu dodał, że zielona technologia to przyszłość Śląska. Program Gepard II zagwarantuje samorządom lokalnym zarówno zakup zeroemisyjnych autobusów, jak i możliwość modernizacji koniecznej infrastruktury drogowej. Elektryczny tabor znacznie przyczyni się do redukcji poziomu zanieczyszczenia powietrza.

Źródło: NFOŚiGW

 

Redakcja GLOBEnergia