Autonomiczna łódź wodorowa w podróży dookoła świata!

Transport jest jednym z głównych emiterów dwutlenku węgla i innych, szkodliwych produktów spalania paliw. Z tego powodu coraz częściej podejmowane są próby zastąpienia silników spalinowych ich bardziej ekologicznymi wersjami. Ciekawym trendem jest tworzenie środków transportu całkowicie zasilanych przez OZE. Wpisuje się w niego zarówno samolot Solar Impulse, prototypowe samochody napędzane wyłącznie ogniwami fotowoltaicznymi oraz… łódź wodorowa Energy Observer.

Sponsorowana przez koncern samochodowy Toyota łódź wodorowa zasilana jest napędem elektrycznym. Jej silnik czerpie energię z połączonej mocy wiatru oraz słońca. Powierzchnia statku pokryta jest modułami fotowoltaicznymi, które są jego głównym napędem. W sytuacji gdy pogoda nie dopisze, łódź wyposażona jest w dwie małe turbiny wiatrowe, umiejscowione z przodu konstrukcji. W ten sposób statek jest w stanie pozyskiwać zieloną energię przez większość doby.

 The World's First Autonomous Hydrogen Boat Takes a Trip Around the World

Ostatnią rezerwą energetyczną łodzi jest wodór, który jest generowany na bieżąco poprzez elektrolizę wody. Następnie jest on składowany w postaci gazu pod wysokim ciśnieniem. W tej formie zostaje przekształcony na prąd elektryczny w ogniwie wodorowym. Warto wspomnieć, że przetworzeniu na wodór zostaje poddany tylko nadmiar energii elektrycznej, który w przeciwnym razie zostałby zwyczajnie utracony.

Poza swoim „odnawialnym” charakterem, łódź posiada całą masę udogodnień. Jest w pełni autonomiczna, niezwykle lekka oraz ekstremalnie cicha – w końcu nie posiada silnika spalinowego!

Konstruktor, francuski nawigator Victorien Erussard wpadł na pomysł stworzenia w pełni neutralnej wobec środowiska łodzi podczas morskiego wyścigu. W jego trakcie skończyło mu się paliwo, co poskutkowało przegraną.

Obecnie autonomiczny statek Energy Observer jest w trakcie podróży dookoła świata. Ma ona zająć sześć lat. W tym czasie łódź przebędzie 7000 mil morskich, w trakcie których odwiedzi 101 portów w 50 krajach świata. Jej aktualną pozycję można śledzić na bieżąco na stronie www.energy-observer.org.

Źródło: interestingengineering.com, www.energy-observer.org

 

 

Maciej Janiszkiewicz

Redaktor GLOBEnergia