Autonomiczne pojazdy w Polsce – kluczowe partnerstwo PSNM i SDCM otwiera nowe możliwości

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) oraz Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) połączyły siły, by wspierać rozwój pojazdów zautomatyzowanych i autonomicznych w Polsce. Ta współpraca może znacząco przyspieszyć technologiczne ambicje kraju, które mają szansę uczynić Polskę jednym z europejskich liderów w tej dziedzinie.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

  • PSNM i SDCM łączą siły, by przyspieszyć rozwój pojazdów autonomicznych w Polsce, co może uczynić kraj jednym z liderów tej technologii w Europie. Partnerstwo obejmuje wspólną ścieżkę tematyczną oraz największe w regionie EXPO podczas Kongresu Nowej Mobilności 2025.
  • Polska dysponuje silnym zapleczem inżynieryjnym i badawczo-rozwojowym, które mogą przyciągnąć globalnych inwestorów. Wspólna inicjatywa PSNM i SDCM ma pomóc w tworzeniu platformy współpracy dla firm technologicznych, startupów i ekspertów branżowych.
  • Wyzwania to przede wszystkim przepisy prawne, które utrudniają testy autonomicznych pojazdów. Przykłady innych krajów, takich jak USA, Japonia czy Korea Południowa, pokazują, że stworzenie odpowiednich regulacji może znacząco przyspieszyć rozwój tej technologii.

Ambitne plany rozwoju autonomii

Pojazdy zautomatyzowane i autonomiczne to przyszłość motoryzacji, kluczowa dla zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, ograniczenia emisji i zmniejszenia korków w miastach. Dzięki współpracy PSNM i SDCM, rozwój tych technologii może stać się bardziej dynamiczny. Kulminacją partnerstwa będzie wspólna ścieżka tematyczna oraz największe w Europie Środkowo-Wschodniej EXPO poświęcone automatyzacji transportu, które odbędzie się podczas Kongresu Nowej Mobilności 2025 w Katowicach.

Wierzymy, że wspólna ścieżka PSNM i SDCM znacząco przyczyni się do rozwoju ekosystemu nowej mobilności w Polsce. Naszym celem jest stworzenie platformy dialogu i współpracy wszystkich interesariuszy zaangażowanych w budowę bezpiecznego, inteligentnego transportu przyszłości – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSNM. – Globalny rynek autonomicznych pojazdów może osiągnąć wartość nawet 400 miliardów dolarów do 2035 roku, a w dalszej perspektywie wzrosnąć do ponad 2,3 biliona dolarów. Automatyzacja jazdy ma potencjał zmniejszenia liczby wypadków drogowych aż o 90%, co przełoży się na ratowanie milionów ludzkich istnień. To nie tylko impuls dla przemysłu motoryzacyjnego, ale także dla branż takich jak IT, telekomunikacja, energetyka czy infrastruktura miejska – dodaje Maciej Mazur.

Polska – przyszły lider autonomii?

Polska ma szansę stać się jednym z liderów innowacji w dziedzinie autonomicznych pojazdów. Posiada wysoko wykwalifikowaną kadrę oraz zaawansowane zaplecze badawczo-rozwojowe, które mogą przyciągnąć globalnych inwestorów. Wspólna inicjatywa PSNM i SDCM podczas KNM 2025 obejmie panele eksperckie, prezentacje nowych technologii, warsztaty dla startupów oraz strefę EXPO poświęconą pojazdom autonomicznym.

Stworzenie warunków dla dynamicznego rozwoju badań nad pojazdami zautomatyzowanymi i autonomicznymi to inwestycja w przyszłość polskiej gospodarki. Wspólnie z PSNM chcemy, aby głos branży był słyszalny i aby Polska nie zmarnowała swojego potencjału w tej dziedzinie – podkreśla Tomasz Bęben, Prezes Zarządu SDCM. – Wdrożenie technologii związanych z autonomiczną jazdą może przynieść polskiej gospodarce miliardy złotych, głównie poprzez rozwój sektora motoryzacyjnego, IT, infrastruktury cyfrowej i usług mobilności. Polska dysponuje silnym zapleczem inżynieryjnym i produkcyjnym – wystarczy stworzyć odpowiednie warunki regulacyjne, inwestycyjne i badawcze, aby wykorzystać ten potencjał.

Potrzeba zmian legislacyjnych

Jednym z kluczowych wyzwań stojących przed rozwojem autonomii pojazdów w Polsce są obecne przepisy prawne, które znacząco utrudniają testowanie nowych technologii. Obowiązek obecności policji podczas testów, brak jasnych zasad rejestracji pojazdów badawczych oraz restrykcyjne wymagania administracyjne stanowią poważne bariery.

Na świecie sytuacja wygląda inaczej. W USA (Kalifornia, Arizona, Nevada) pojazdy autonomiczne mogą być testowane bez obecności kierowcy, Japonia rozwija specjalne strefy testowe, a Korea Południowa stworzyła K-City – największy tor testowy dla autonomii. Europa również stawia na innowacje – Wielka Brytania, Czechy i Holandia już dziś testują pojazdy autonomiczne na drogach publicznych.

Źródło: PSNM

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia