Volvo Buses po raz pierwszy zaprezentowało swój 12-metrowy, elektryczny autobus miejski poruszający się w trybie całkowicie autonomicznym na terenie zajezdni.

Jak wyglądała prezentacja? Całkowicie elektryczny 12-metrowy autobus, z pasażerami w środku, przejechał pomiędzy zatoką parkingową a kilkoma stanowiskami roboczymi, w tym myjnią, stanowiskiem serwisowym oraz stacją ładowania elektrycznego, a następnie sam zaparkował w odpowiedniej zatoce. Autobus poruszał się w trybie całkowicie autonomicznym!

Jak powiedział Håkan Agnevall, Prezes Volvo Buses, to ważny krok drodze Volvo do autonomiczności. Firma pokazała korzyści jakie może przynieść zajezdniom tego typu rozwiązanie! Najważniejsze z nich to bardziej wydajny przepływ ruchu, większa efektywność, mniejsze ryzyko kolizji i wyższy poziom bezpieczeństwa. Dodatkowo, standardowy interfejs ładowania OppChargeTM nadaje się do autonomicznego ładowania, eliminując potrzebę podłączenia do autobusów kabli zasilających w zajezdni.

Volvo Bussasr Autonomous, Kealis, Depå

Melodia przyszłości

Na razie odbyła się tylko prezentacja, a choć rozwiązanie pokazało, że się sprawdza, na w tym momencie jest to jeszcze melodia przyszłości. Jak twierdzi Jan Kilström, Prezes Keolis w Szwecji ta nowa technologia mobilności będzie bardziej powszechna za 5-10 lat. Jej wprowadzenie do zajezdni nie tylko przyspieszy rozwój, ale poprawi też efektywność, a tym samym – zapewni korzyści pasażerom!

Współpraca z ABB

Standardowy system szybkiego ładowania OppChargeTM, w który wyposażony jest autobus, został opracowany wspólnie z firmą ABB. Jak powiedział Mats Peterson, Dyrektor ds. Elektryfikacji ABB w Szwecji, firma ABB angażuje się w budowanie zero-emisyjnej przyszłości, a zrównoważony transport publiczny jest w tym wypadku istotnym elementem. ABB dysponuje produktami i rozwiązaniami umożliwiającymi dostarczanie energii elektrycznej od jej wytworzenia do momentu poboru w sposób bezpieczny, inteligentny i zrównoważony. Wytwarzane przez ABB ładowarki do autobusów elektrycznych z automatycznym połączeniem na dachu, umożliwiają efektywne ładowanie autonomicznych autobusów.

Prezentacja w Keolis

Prezentacja, która została przeprowadzona w zajezdni Keolis, była kolejnym udanym pokazem autonomicznego autobusu w ciągu ostatnich lat. Jednakże, był to jeden z pierwszych pokazów odbywających się w prawdziwej zajezdni autobusowej!

Droga w stronę rozwoju

Według Prezes Volvo Buses, droga do zobaczenia w pełni autonomicznych autobusów na drogach publicznych jest jeszcze daleka. Ze względu na to, że zajezdnie autobusowe są zamkniętymi obszarami o przewidywalnym i powtarzalnym przepływie ruchu, autobusy autonomiczne mogą tam zostać wykorzystane dużo szybciej!

Dzięki współpracy Volvo z Keolis, pojawiła się możliwość przetestowania autonomicznego autobusu w rzeczywistych warunkach, co pomoże firmie w dalszym rozwoju autonomicznych rozwiązań.

Źródło: Volvo

Redakcja GLOBEnergia