Awaria falownika: czym jest likwidacja szkody w sposób naturalny?

Każdy prosument chciałby uniknąć awarii swojej instalacji fotowoltaicznej. Niestety wypadki dość często się zdarzają, i jak się okazuje przytrafiają się również falownikom. Warto wiedzieć jak sobie poradzić w takiej kryzysowej sytuacji. Dlatego w tym artykule razem z Tomaszem Szyperskim z Global Assistance przybliżymy mechanizm naturalnej likwidacji szkody falownika.

Podziel się
Falownik musi być bezpieczny i działający
Falownik to kluczowa część instalacji fotowoltaicznej. W odróżnieniu od modułów często montowanych na dachach, falowniki można znaleźć wewnątrz domów prosumentów. Dlatego to urządzenie jest ogólnodostępnym elementem instalacji i musi pracować w sposób bezpieczny. Poza tym jego ewentualna awaria oznacza przerwę w pracy całej instalacji fotowoltaicznej. Tym samym można się łatwo domyślić, że jednym z kluczowych aspektów serwisu falownika będzie szybkość tej usługi. Prosumentowi bardziej będzie zależało na szybkim powrocie instalacji do generacji energii niż na np. otrzymaniu środków od gwaranta (jeżeli gwarancja producenta zadziałała na daną awarię). Co z tego, że poszkodowany otrzyma zwrot środków za urządzenie, jeżeli cały proces przywrócenia instalacji do pracy znacząco się wydłuży. Dlatego już przy zakupie falownika warto zastanowić się nad wyborem producenta, który oprócz sensownej gwarancji, ma w ofercie również ubezpieczenie (zdarzają się nawet darmowe). Tak, takie oferty funkcjonują już na rynku. Poniżej analizujemy ofertę ubezpieczenia falowników marki Avrii SOL i wyjaśniamy jego kluczowe aspekty.
Naturalnie - szybko i bez obrotu gotówką
Prosumentowi najbardziej zależy na szybkim powrocie instalacji do pełnej sprawności. Każdy kolejny dzień postoju oznacza straty. W takiej kryzysowej sytuacji najłatwiej będzie polegać na specjalistach i ich doświadczeniu. Dlatego sprawdźmy co oferuje rynek. Ciekawą ofertę skierował producent Avrii do swoich klientów, oferując im darmowe ubezpieczenie falownika. Warto zwrócić uwagę na sposób w jaki firma zobowiązuje się do likwidacji szkód. A jest to tzw. likwidacja szkód „w sposób naturalny”.
-Chodzi o zapewnienie ciągłości pracy instalacji fotowoltaicznej. Oferta skierowana do właścicieli tych falowników wykracza ponad pojęcie standardowej rękojmi - wyjaśnia Tomasz Szyperski z Global Assistance
Co to oznacza i dlaczego jest kluczowe w momencie awarii falownika? To zabezpieczenie przed szeregiem wydarzeń które mogą zajść niezależnie od gwaranta i użytkownika falownika marki Avrii SOL. Co kluczowe, nie jest to ubezpieczenie rozumiane w sposób klasyczny, z szeregiem następujących po sobie procedur.
Klasyczny model ubezpieczenia rozważmy na przykładzie zalania ściany. W obliczu takiego wypadku na miejsce przyjeżdża rzeczoznawca szkód bądź sam poszkodowany wysyła zdjęcia szkody do ubezpieczyciela. Następnie szkoda jest oceniana przez pracownika towarzystwa ubezpieczeniowego, by końcowo zaproponować kwotę wypłaty. Jeżeli poszkodowany zgadza się na daną sumę, to pieniądze są wypłacane. A co następuje dalej? Osoba poszkodowana sama musi znaleźć sobie firmę, która w tym przypadku odmaluje zalane ściany. Dopiero wtedy szkoda jest w pełni zlikwidowana.
To czasochłonny proces, nie wpisujący się w ramy potrzeby szybkiej interwencji w razie awarii falownika.
-Oferta dedykowana dla użytkowników urządzeń od Avrii SOL to ubezpieczenie działające w sposób naturalny, nie kwotowy. Co ważne, nasze ubezpieczenie działa w sposób zapewniający ciągłość pracy fotowoltaicznej - podkreśla Tomasz Szyperski

Jak to działa? Po zgłoszeniu szkody to autoryzowany serwis sam kontaktuje się z klientem i naprawia szkodę. Słowo autoryzowany jest tutaj kluczowe. Dzięki temu poszkodowany ma pewność, że szkoda została zlikwidowana profesjonalnie, w sposób zgodny z zasadami gwarancji. Dzięki czemu gwarancja nadal obowiązuje, a po powtórnym wystąpieniu szkody będzie można skorzystać z ubezpieczenia bądź rękojmi. Droga rozwiązania problemu oczywiście zależy od rodzaju szkody i faktu czy sama gwarancja nadal obowiązuje. Co jeżeli urządzenie nie nadaje się do naprawy? Serwis zapewnia wymianę na nowe, po zdalnej akceptacji kosztów materiałów przez Ubezpieczyciela. W ramach ubezpieczenia „Bezpieczna Fotowoltaika” Global Assistance Polska Sp. z o.o. zarządza procesem obsługowym Centrum Alarmowego Assistance.
Źródło: Webinarowa Środa z GLOBENERGIĄ.