Baterie litowo- i siarkowo-powietrzne. Przyszłość magazynowania energii?

Podziel się
Dziś ten udział wynosi 18%. Oczekuje się, że zainstalowana moc wytwarzania energii odnawialnej wzrośnie czterokrotnie. Będzie to wymagać produkowania baterii nowej technologii, które są bardziej wydajne, tańsze i przyjazne dla środowiska.
Magazynowanie energii wyzwaniem dla OZE
Jedną z alternatywnych obecnie badanych substancji w wielu częściach świata jest bateria litowo-powietrzna. Niektóre z brazylijskich działań na rzecz wyprodukowania takiego urządzenia zostały przedstawione w drugim dniu FAPESP Week London, który odbył się w dniach 11-12 lutego 2019 roku.
- Wiele mówi się dzisiaj o samochodach elektrycznych, niektóre kraje europejskie także myślą o całkowitym zakazie stosowania silników spalinowych. Źródła odnawialne, takie jak energia słoneczna, potrzebują akumulatorów do przechowywania energii wytwarzanej w ciągu dnia przez promieniowanie słoneczne - powiedział Rubens Maciel Filho, profesor w Szkole Inżynierii Chemicznej Uniwersytetu w Campinas.
Czym jest akumulator litowo - powietrzny
Akumulator litowo-powietrzny, działający obecnie tylko w skali laboratoryjnej, wykorzystuje jako nośnik tlen z otoczenia. Akumulator magazynuje dodatkową energię w wyniku reakcji elektrochemicznej, w wyniku której powstaje tlenek litu.
Jest to zrównoważony sposób na magazynowanie energii elektrycznej, który z powodzeniem może obsługiwać liczne cykle rozładowania i ładowania. Ma duży potencjał w transporcie, zarówno w lekkich, jak i ciężkich pojazdach, ale może również pracować w sieciach dystrybucji energii elektrycznej.
Przekształcanie eksperymentów w komercyjnie opłacalne akumulatory wymaga opracowania nowych materiałów, które pozwolą uzyskać pożądane reakcje i zminimalizować lub uniknąć niepożądanych.
Baterie siarkowo-powietrzne
Kolejny projekt zaprezentowany podczas sesji dotyczył baterii siarkowo-powietrznych. Pomimo, że nie są tak wydajne, są tanie i magazynują energię przez wiele godzin. Jak twierdzi profesor Brandon z Imperial College, mogą przechowywać energię do 24 godzin przy bardzo niskich kosztach, a jej głównymi składnikami są siarka i soda kaustyczna.
Ze względu na te cechy baterie siarki i powietrza mogłyby być używane w domach lub firmach. Brandon uważa jednak, że ich największy potencjał tkwi w stacjach ładowania samochodów elektrycznych, które mają stać się znacznie powszechniejsze ze względu na europejski cel zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 80% do 2050 r.
Ważne jest podkreślenie faktu, że różne projekty baterii nie konkurują ze sobą, ale raczej uzupełniają się wzajemnie.
Wydajniejsze baterie są szczególnie ważne w scenariuszu, w którym oczekuje się, że wykorzystanie energii słonecznej wzrośnie. Szczytowe promieniowanie słoneczne w ciągu dnia będzie wymagało efektywnego magazynowania energii, aby można było go wykorzystywać wieczorem i w nocy.
spacedaily.com