Wsparcie dla elektromobilności i nowy system dopłat

Eksperci wskazują, że rok 2021 będzie jednym z najbardziej przełomowych okresów dla sektora elektromobilności w Polsce za sprawą nowych regulacji oraz planów wsparcia dotacjami zakupu samochodów oraz rozwoju infrastruktury ładowania. Podczas szczytu klimatycznego TOGETAIR podkreślono zgodnie, pomimo tego, że są obecnie tworzone mechanizmy wsparcia, Polska ma jeszcze wiele do nadrobienia w sferze zeroemisyjnego transportu.

Lorkowski powiedział, że w 2021 r. NFOŚiGW ma w planach wsparcie zeroemisyjnego transportu publicznego w miastach, rozwoju infrastruktury oraz rozwój nowej floty samochodowej poprzez wprowadzenie systemu dopłat.  Przewidywane jest prowadzenie nowego systemu wsparcia do aut elektrycznych, który w znaczny stopniu obejmie leasing – obecnie rząd kończy prace nad nim. Lorkowski wskazał, że wyciągnięto wnioski z ubiegłorocznego pilotażu. Nowy system wsparcia musi spełnić kilka warunków, między innymi powinien obejmować przedsiębiorstwa. Dodał, że w system dystrybucji dopłat trzeba zaangażować podmioty, które uczestniczą w systemie sprzedaży tj. firmy leasingowe i banki. Podkreślił, że dopłaty same w sobie nie są żadną receptą w kontekście rozwoju rynku samochodów elektrycznych:

– Dopłaty do aut elektrycznych powinny być elementem uzupełniającym system, ale nie fetyszem – powiedział Lorkowski.

Na wady pilotażu dopłat wskazała w stanowisku Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE). Prezes Krzysztof Burda zauważył, że pierwszej edycji w 2020 r. zabrakło możliwości finansowania poprzez leasing, co zdecydowanie wpłynęło na mniejszą popularność samochodów elektrycznych wśród kierowców. Kolejna rzecz to maksymalna cena pojazdu elektrycznego, która była za niska, co w rzeczywistości bardzo ograniczało wybór pojazdów.

Według Licznika Elektromobilności na koniec pierwszego kwartału 2021 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 22 291 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. dla porównania na Ukrainie jest już 50 tys. takich pojazdów. Niestety, spada tempo instalacji stacji ładowania.

Nie będzie elektromobilności bez infrastruktury ładowania

Przedstawiciel NFOŚiGW zapowiedział, że niebawem zostanie uruchomione wsparcie dla infrastruktury ładowania. Preferowane będa stacje szybkiego ładowania oraz stacje rozwijane poza dużymi miastami. W planie jest także pomoc dla ogólnodostępnych stacji ładowania, ale zlokalizowanych na terenie np. wspólnot mieszkaniowych. Podczas jednego z webinarów Lorkowski wskazał, że NFOŚiGW liczy, że w ciągu najbliższych miesięcy otrzyma zgodę na publiczne wsparcie w kwocie 800 mln zł dla projektów budowy infrastruktury stacji ładowania samochodów elektrycznych do 2023 r. Fundusz nie chce wykluczać żadnego z podmiotów (beneficjentów).

Nieodpowiednio rozwinięta infrastruktura ładowania jest wciąż głównym czynnikiem odstraszającym klientów od kupna samochodów elektrycznych. Według szacunków Boston Consulting Group (BCG), w ciągu następnej dekady na całym świecie będzie potrzebnych 100 mln dodatkowych punktów ładowania, aby dotrzymać kroku prognozowanemu rozwojowi pojazdów elektrycznych.

Źródło: PolskieRadio24.pl/Money.pl/wGospodrce.pl/PIRE

Redakcja GLOBEnergia