Będzie więcej samochodów elektrycznych? Prognozy na 2023 rok

Eksperci prognozują, że w 2023 roku udział samochodów elektrycznych na polskim rynku pojazdów osobowych może wzrosnąć do nawet 6 proc. Spodziewany jest też znaczny rozwój infrastruktury ładowania.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, ocenia 2022 rok pozytywnie dla sektora elektromobilności. Ubiegły już rok przyniósł dalszy rozwój branży elektromobilności pomimo trudnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej, wynikającej z wybuchu wojny w Ukrainie.
W komentarzu dla portalu elektromobilni.pl poinformował, że od stycznia do listopada 2022 roku zarejestrowano w sumie 23 869 pojazdów elektrycznych (osobowych, dostawczych i ciężarowych). Oznacza to wzrost o 39 proc. w porównaniu do 2021 roku.

Źródło: PSPA/Licznik Elektromobilności

Mazur spodziewa się, że w 2023 roku Polska osiągnie podobny wynik, ale już nie tak spektakularny pod względem liczbowym.

Jak czytamy w prognozach, w tym roku sprzedaż nowych, samochodów osobowych w Polsce nie przekroczy 420 tys. szt. Około 19–25 tys. pojazdów mogą stanowić te w wersji elektrycznej. Oznacza to, że udział bezemisyjnych pojazdów na rynku w Polsce może oscylować w przedziale 4,5-6 proc.

Polski rynek, tak jak w 2022 roku, będzie napędzał popyt na samochody użytkowe eksploatowane przez przedsiębiorców. Jest to wynik wymiany flot pojazdów w branży TSL.

W skali światowej liczba dostępnych modeli samochodów całkowicie elektrycznych wynosi ok. 350. Mazur informuje, że w Polsce na 2023 rok zapowiedziano łącznie ponad 20 premier samochodów EV. Średni zasięg elektrycznych modeli osobowych dostępnych w Polsce przekracza już 400 km.

Ładowanie pojazdów elektrycznych

Od kilku lat rosną również moce ładowania, co powoduje, że samochód elektryczny w Polsce nie już rzadkim widokiem. Pod koniec października 2022 roku w Polsce funkcjonowało 2494 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4821 punktów). 28 proc. z nich to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W październiku pojawiły się 34 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (83 punkty) - wynika z danych Licznika Elektromobilności. 

Dofinansowania

Dużą rolę w budowaniu popytu na samochody odgrywa program Mój Elektryk, które oferuje dotacje do 27 tys. zł. NFOŚiGW szacuje, że w ciągu 5 lat dofinansuje 35 tys. samochodów. Na dopłaty w programie przeznaczono 700 mln zł. Według informacji przekazanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w programie Mój Elektryk wypłacono łącznie 177,8 mln środków, co daje 26 proc. budżetu przeznaczonego na program tj. 700 mln zł.

Źródło: Elektromobilni.pl