Będzie zmniejszenie progu dochodowego w Moim Elektryku? Co z Kartą Dużej Rodziny?

Dwa tygodnie temu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej opublikował propozycje zmian w programie dopłat do zakupu aut elektrycznych. Spośród wielu modyfikacji poprzednio obowiązujących zasad w oczy rzuca się brak uwzględnienia Karty Dużej Rodziny wśród warunków określających wysokość dotacji. Czy to się zmieni? I jaki ostatecznie będzie próg dochodowy pozwalający na wyższy próg dopłat?

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Podziel się

  • Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planuje zmiany w programie Mój Elektryk. Opublikowany projekt nie uwzględnia Karty Dużej Rodziny w warunkach zwiększenia dopłat.
  • Anna Trudzik z NFOŚiGW podczas Kongresu TRENDY przyznała, że wprowadzenie warunku posiadania KRD jest rozważane w ramach ostatecznej wersji projektu.
  • Fundusz rozważa także zwiększenie progu dochodowego, od którego przyznawany jest bonus, do 135 tys. zł. Według aktualnego projektu wynosi on 120 tys. zł

Duże zmiany w Moim Elektryku. Co nasz czeka?

Konsultacje społeczne dotyczące zmian w programie Mój Elektryk zakończyły się w ubiegłym tygodniu. Być może niedługo poznamy ich wyniki, na razie jednak znamy jedynie wstępne warunki nowego programu, który zgodnie z zapowiedzią Anny Trudzik z NFOŚiGW ma ruszyć w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Szczegółowo proponowane zmiany omawialiśmy już na naszych łamach. Jedną z najistotniejszych jest sama wysokość dofinansowania. Do tej pory do zakupu samochodu elektrycznego można było uzyskać 18,75 tys. zł lub 27 tys. zł w przypadku posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Według nowych zasad 18,75 tys. zł to jedynie podstawa dopłaty, która można zostać zwiększona przez dwa aspekty:

  • jeżeli beneficjent zezłomuje samochód spalinowy, którego właścicielem był od co najmniej 3 lat, otrzyma dodatkowe 10 tys. zł
  • jeżeli dochód beneficjenta nie wynosi więcej niż 120 tys. zł rocznie, otrzyma dodatkowe 11,25 tys. zł.

Daje to łączną wartość dopłaty w wysokości 40 tys zł, jednak auto musi być nowe i mieć maksymalną wartość 225 tys. zł. W związku z powyższym warunkami pojawiają się jednak pewne pytania. Uwagę zwraca przede wszystkim brak uwzględnienia przy warunkach posiadania Karty Dużej Rodziny, a także wysokość progu dochodowego. Czy te dwa aspekty mogą się zmienić?

Czy nowych program uwzględni Kartę Dużej Rodziny?

O kwestię obecności Karty Dużej Rodziny wśród warunków zwiększenia dofinansowania zapytaliśmy Annę Trudzik z NFOŚiGW podczas tegorocznego Kongresu TRENDY. Jak podkreśliła, przestrzeń na wprowadzenie tego typu dodatkowego bonusu jak najbardziej istnieje.

- Ten postulat chcielibyśmy omówić z Ministerstwem i z Komisją, żeby do tego projektu, programu, jak już się stanie programem, był on wniesiony – mówiła Anna Trudzik.

Przedstawicielce NFOŚiGW chodzi zapewne o Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które nadzoruje program Karty Dużej Rodziny, a także sejmową Komisję Polityki Społecznej i Rodziny. Wprowadzenie zapisów o uwzględnieniu KDR przy zwiększeniu dotacji do zakupu elektryka będzie wymagało międzyresortowych konsultacji właśnie z tymi dwiema instytucjami.

Co z progiem dochodowym?

Jeżeli chodzi o zwiększenia progu dochodowego, od którego obowiązuje bonus do dotacji, Anna Trudzik również przyznała, Fundusz jest otwarty na jego zwiększenie. Według przedstawicielki NFOŚiGW ustalenie progu na poziomie 120 tys. zł wynika z progu w programie Czyste Powietrze, który również był ustawiony na tym poziomie. Fundusz chciał w ten sposób pokazać, że na kupno samochodu elektrycznego mogą się zdecydować również ci mniej zamożni. Trudzik przyznaje jednak, że w ramach konsultacji pojawiły się głosy, wedle których próg wymaga zwiększenia do 135 tys. zł, zwłaszcza że w ramach Czystego Powietrza doszło do podobnego działania.

Czy ostateczna wersja programu faktycznie będzie miała zwiększony próg dochodowy? Przekonamy się zapewne w najbliższych tygodniach. Tymczasem zapraszamy do odsłuchania pełnej rozmowy z Anną Trudzik poniżej:

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia