Bezemisyjne lotnictwo? Rolls-Royce i easyJet testują silnik na wodór!

W dekarbonizacji wodór zostanie wykorzystany w sektorach, w których nie będzie alternatywy w postaci elektryfikacji, magazynów energii i OZE. Jednym z takich sektorów może być lotnictwo, gdzie wodór może być bezemisyjnym paliwem lotniczym przyszłości. Rolls-Royce i easyJet testują silnik samolotu napędzany wodorem. Czy dzięki silnikom lotniczym na zielony wodór będziemy podróżować bez emisji CO2?

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Podziel się

Jak podaje The Guardian, Rolls-Royce razem z liniami lotniczymi EasyJET, zaprezentowali swój pierwszy działający silnik lotniczy napędzany zielonym wodorem. Zdaniem Rolls-Royce’a uruchomienie silnika lotniczego na wodór jest pierwszym takim wydarzeniem w branży lotniczej. Test naziemny, który przeprowadzono w Boscombe Down, w brytyjskim obiekcie wojskowym w Wiltshire. Do testów wykorzystano przerobiony silnik lotniczy Rolls-Royce AE 2100-A, który jest powszechnie używany do napędzania samolotów turbośmigłowych. Silniki tego typu są wykorzystywane podczas lotów na krótkich dystansach z mniejszą prędkością.

Wymagana gęstość energii wyklucza akumulatory

W całym dążeniu wszystkich gałęzi sektora transportu do zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 r. lotnictwo przechodzi jedną z najcięższych prób. W przypadku kolei i transportu samochodowego istnieją już alternatywne źródła zasilania dla paliw kopalnych. Niestety lotnictwo ze względu na dużą wymaganą gęstość energii wyklucza zastosowanie technologii akumulatorów w większości tras, z wyjątkiem tych najkrótszych. Wodór wyróżnia się bardzo wysoką gęstością energii. Oprócz tego jest paliwem, którego spalanie jest bezemisyjne - w wyniku spalania wodoru powstaje jedynie woda. 

Wodór vs akumulatory

Według Instytutu Energetyki (IEN), wodór jest paliwem bardzo wysokoenergetycznym, którego masowa gęstość energii wynosi 33 kWh/kg. Wodór ma prawie 126 razy większą gęstość energetyczną na 1 kg niż akumulatory elektrochemiczne stosowane w pojazdach elektrycznych. 

Oczywiście zasilanie silników lotniczych wodorem nie jest pozbawione wad. Wodór ma niską gęstość wolumetryczną, która w temperaturze 20°C i przy ciśnieniu 1 bar wynosi zaledwie 3 kWh/m3. Oznacza to, że wodór wymaga magazynowania pod wysokim ciśnieniem, co prawdopodobnie wymagałoby całkowitego przeprojektowania samolotów.

Zielony wodór do testów

Zielony wodór do testów Rolls-Royce'a został dostarczony przez European Marine Energy Centre (EMEC). Wodór do testów został utworzony w ośrodk produkcji wodoru w Eday u północnych wybrzeży Szkocji. Testy silnika lotniczego na wodór mogą pomóc zazielenić przyszłość lotnictwa.

Ustanowiliśmy nowy kamień milowy w lotnictwie, uruchamiając pierwszy na świecie nowoczesny silnik lotniczy na wodór. W teście naziemnym wykorzystano zielony wodór wytwarzany przez wiatr i energię pływów i stanowi on ważny krok w kierunku udowodnienia, że ​​wodór może być bezemisyjnym paliwem lotniczym przyszłości.

Czytamy na stronie Rolls-Royce'a

Współpraca z easyJet ma pomóc w opracowaniu silników spalinowych napędzanych wodorem, zdolnych do napędzania szeregu samolotów, w tym samolotów wąskokadłubowych. W tym celu Rolls-Royce chce wykorzystać wiedzę operacyjną i doświadczenie easyJet.

Źródło: The Guardian, www.ien.com.pl
Zdjęcie główne: The Guardian

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia