Boeing testuje zrównoważone paliwo z biomasy odpadowej. Czy ekologiczne lotnictwo stanie się faktem?

Boeing i Alder Fuels ogłosiły w dniu 18 lipca partnerstwo, którego celem jest zwiększenie produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) na całym świecie. Wykorzystując samoloty Boeinga, firmy będą testować i kwalifikować SAF pochodzące z Alder Fuels. Tym samym będą rozwijać politykę mającą na celu przyspieszenie przejścia na energię odnawialną w lotnictwie oraz zwiększać ilość SAF na globalnym rynku lotniczym.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Opatentowana technologia Alder Fuels umożliwia wydajną i zrównoważoną konwersję odpadów leśnych i innych rodzajów biomasy w niskoemisyjną "zieloną surówkę" do produkcji paliwa odrzutowego. Produkt nadaje się do konwersji “drop-in SAF”. Oznacza to, że paliwo może być produkowane przez istniejące rafinerie z ich obecnym wyposażeniem i infrastrukturą. Firma spodziewa się ukończenia swojego pierwszego zakładu w 2024 r. 

"Technologia Alder oferuje przyszłość gromadzenia energii do zasilania samolotów, poprzez przekształcenie powszechnie dostępnej zrównoważonej biomasy w zrównoważony produkt do rafinacji w SAF"- powiedział dyrektor generalny Alder Fuels, Bryan Sherbacow. 

Potrzeba znaczącego impulsu na rynku SAF

Boeing będzie wspierał testowanie i kwalifikację zrównoważonego paliwa lotniczego pochodzącego z Alder Fuels, w tym jego praktyczne zastosowanie. Według Air Transport Action Group, koalicji branżowej skupionej na zrównoważonym rozwoju, największą szansą na spełnienie i przekroczenie celu branży na rok 2050 jest szybkie i ogólnoświatowe skalowanie zrównoważonego paliwa lotniczego i odnawialnych źródeł energii.

"Pracując nad realizacją zobowiązania przemysłu lotnictwa cywilnego do zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 roku, wiemy, że do osiągnięcia tego celu potrzeba 700 - 1000 razy więcej zrównoważonego paliwa lotniczego" - powiedziała Sheila Remes, wiceprezes Boeinga ds. zrównoważonego rozwoju środowiska.  

Odpady zapewnią 75% zużywanego paliwa lotniczego w USA

W samych Stanach Zjednoczonych, według Departamentu Energii,  leśnictwo i pozostałości rolnicze mogłyby dostarczyć wystarczającą ilość energii z biomasy do wytwarzania takiej ilości paliwa lotniczego SAF, aby zastąpić 75% zużycia w USA. 

W styczniu 2021 r. Boeing zobowiązał się do dostarczenia do 2030 r. samolotów w 100% przystosowanych do  spalania zrównoważonego paliwa lotniczego. Jednocześnie prowadzi działania na rzecz zwiększenia podaży tego paliwa, co się przejawia np. we współpracy z Alder Fuels. 

“To partnerstwo z Boeingiem przyspieszy dostępność SAF na całym świecie, przyczyni się do rozwoju polityki zapewniającej zrównoważony rozwój i wspierającej sprawiedliwość ekologiczną, a także do rozwoju lokalnych gospodarek” - powiedział Sherbacow. 

Fundamenty współpracy

Przed założeniem Alder Fuels, Sherbacow opracował i kierował pierwszą na świecie rafinerią SAF w Paramount w Kalifornii. Zespół Alder Fuels był w czołówce rozwijających się nowych metod produkcji SAF, komercjalizujących ich wykorzystanie. Rozwijał przy tym cały sektor i prowadził działania na rzecz popularyzacji zrównoważonych paliw lotniczych. 

Natomiast Boeing jest pionierem we wdrażaniu SAF. Współpraca z liniami lotniczymi, producentami silników i innymi liderami branży pozwoliła na loty testowe jednostek na biopaliwa już w 2008 r. Następnie uzyskano zgodę na komercyjne wykorzystanie w 2011 r. 

W 2018 r. w ramach projektu ecoDemonstrator, Boeing 777 Freighter wykonał pierwszy na świecie komercyjny lot samolotem wykorzystującym w 100% zrównoważone paliwa. Boeing współpracuje również z amerykańskimi klientami rządowymi w zakresie inicjatyw SAF. Na współpracę składają się testy w locie z Marynarką Wojenną oraz szczegółowe badania paliwa z Siłami Powietrznymi USA.

Źródło: Alder Fuels.

Zobacz również