Brak dotacji dla firm w Moim Elektryku? NFOŚiGW wyjaśnia
Jeszcze w tym tygodniu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ma opublikować dalsze szczegóły dotyczące zmian w programie Mój Elektryk. Wokół opublikowanego w ubiegłym miesiącu projektu nie brakuje kontrowersji, a jedną z nich jest zarzut braku wsparcia dla firm do zakupu, wynajmu i leasingu aut elektrycznych. W przesłanym nam komunikacie NFOŚiGW postanowił rozjaśnić tę sytuację.
Podziel się
- W programie Mój Elektryk 2.0 wsparcie będzie dostępne wyłącznie dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG), zgodnie z decyzją Rady Unii Europejskiej. NFOŚiGW nie ma uprawnień do zmiany tego zapisu.
- Dane pokazują, że JDG były dotychczas beneficjentami 45% całkowitego budżetu programu, co czyni je kluczowymi odbiorcami wsparcia. W nowej edycji zwiększono kwoty dofinansowania dla tej grupy.
- Więcej informacji o nowej edycji Mojego Elektryka NFOŚiGW ma opublikować jeszcze w tym tygodniu.
Kontrowersje wokół Mojego Elektryka 2.0. Chodzi o dotacje dla firm
Nowa edycja programu Mój Elektryk (roboczo nazywana Mój Elektryk 2.0) ma ruszyć w pierwszym kwartale przyszłego roku. Póki co poznaliśmy wstępny projekt zmian, które wywołały w branży niemałe poruszenie. Przede wszystkim dopłaty w ramach programu będą mogły otrzymać wyłącznie osoby prywatne oraz prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG). Wcześnie wsparcie dotyczyło również większych firm.
Sytuację omawialiśmy w ostatnim odcinku naszego Energetycznego Talk-show. Ta zmiana w programie budzi duże emocje i zdaniem niektórych komentatorów może przyczynić się do spadku wdrażania elektromobilności w sektorze transportu. Sytuacja taka może bowiem sprawiać, że firmy mniej chętnie będą chciały inwestować w elektryczną flotę. W przesłanym nam komunikacie NFOŚiGW postanowił wyjaśnić źródła tej decyzji, a także doprecyzować, kwestie tego, czy faktycznie firmy w Moim Elektryku 2.0 nie będą dotowane. Oto czego się dowiedzieliśmy.
Mój Elektryk bez wsparcia dla przedsiębiorców? Mamy stanowisko NFOŚiGW
Warto zacząć od tego, że decyzja o braku dofinansowania do zakupu elektryków w nadchodzącej edycji programu nie należała do Funduszu. Instytucja wypowiedziała się w tej kwestii w swojej odpowiedzi na apel Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Przedstawiciele PZWLP wnioskowali do rządu, aby nie wprowadzać kontrowersyjnej zmiany w programie. NFOŚiGW ustosunkował się do tego oświadczenia w następujący sposób:
“NFOŚiGW uprzejmie informuję, że projekt Programu Priorytetowego Mój elektryk 2.0 został przygotowany na podstawie II rewizji do decyzji wykonawczej Rady Unii Europejskiej z dnia 1 lipca 2024 r. (CID), dla której przeprowadzone zostały konsultacje publiczne od 15 marca do 15 kwietnia 2024 r. W powyższych konsultacjach uczestniczyli przedstawiciele administracji rządowej, samorządów terytorialnych, środowiska naukowo-akademickie, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, organizacje pracodawców i przedsiębiorców, związków zawodowych, partnerów gospodarczych i społecznych. W związku z zapisami wypracowanymi w wyniku ww. konsultacji oraz ujętymi w decyzji CID, projekt Programu Priorytetowego Mój elektryk 2.0 wskazuje wsparcie jedynie dla osób fizycznych oraz jednoosobowych działalności gospodarczych do zakupu lub leasingu/wynajmu długoterminowego pojazdów elektrycznych kategorii M1. Odnosząc się do przedstawionego stanowiska informuję, że NFOŚiGW posiadając uprawnienia Jednostki wspierającej plan rozwojowy nie ma uprawnień do wprowadzania zmian w zakresie zatwierdzonym w CID”.
Z powyższego oświadczenia wynika, że NFOŚiGW nie jest w stanie zmienić programu tak, aby ten mógł wspierać inne podmioty poza osobami fizycznymi i JDG. Taka decyzja zapadła na szczeblu Rady Unii Europejskiej, a Fundusz nie posiada uprawnień do jej zmiany.
JDG jako beneficjenci niemal połowy budżetu Mojego Elektryka
W przesłanym nam komunikacie NFOŚiGW podkreśla również, że w ramach Mojego Elektryka 2.0 przedsiębiorcy nadal będą mogli otrzymać wsparcie. Chodzi tu konkretnie o osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, a więc wyżej wymienioną grupę JDG.
Fundusz podał również zaskakujące dane związane z tym, jakie podmioty otrzymywały do tej pory wsparcie w ramach programu:
“Wbrew obiegowym opiniom to właśnie ta grupa [JDG – przyp. red.] odbiorców wsparcia w ramach programu Mój Elektryk stanowiła filar tego programu. Osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą złożyły do tej pory blisko połowę wniosków złożonych w ramach wszystkich ścieżek (zakupowa i leasing), na których finansowanie przeznaczyliśmy 340 mln, co stanowi 45% alokacji tego programu. Zwracamy też uwagę, że w programie Mój Elektryk 2.0 zwiększono kwoty dofinansowania dla JDG, co w naszym przekonaniu jeszcze bardziej zachęci tę grupę wnioskodawców do inwestowania w czysty transport. Pracujemy również nad tym, aby wnioski o dofinansowanie były proste, a ich składanie jak najbardziej bezproblemowe”.
Jak wynika z przekazanych nam informacji, więcej ogłoszeń w sprawie programu Mój Elektryk 2.0 ma pojawić się jeszcze w tym tygodniu.