Chłodnia zasilana energią z VIPV – czy wyeliminuje ciężarówki na Diesla?

Endurance – tak nazywa się innowacyjny, elektryczny system do zasilania mobilnych chłodni. Brytyjska firma stworzyła kompletny system ze zintegrowanym akumulatorem i modułami fotowoltaicznymi typu VIPV. Elektryczne chłodnie mają okazać się na tyle efektywne, by konkurować z ciężarówkami opartymi o silnik Diesla.

Podziel się
Zeroemisyjne, w pełni funkcjonalne
VIPV to skrót od Vehicle-integrated photovoltaics, czyli fotowoltaiki zintegrowanej z pojazdem. Mogłoby się wydawać, że to dopiero raczkująca technologia. Jednak po raz kolejny inżynierowie udowodnili, że ich wynalazki nadążają za tempem zielonej transformacji. Zespołowi z Wielkiej Brytanii z powodzeniem udało się zaimplementować technologię bateryjnego magazynowania energii i VIPV w pojeździe, by stworzyć w pełni funkcjonalną chłodnię transportową.

VIPV została wkomponowana w dach naczepy, dzięki czemu bezproblemowo przechwytuje i przekształca światło słoneczne w czystą energię elektryczną. Producent chwali się, że nawet 86% rocznego zapotrzebowania może zostać pokryte za pomocą modułów. Maksymalizacja pracy floty ciężarówek jest możliwa dzięki ciągłemu monitorowaniu stanu pogody i dostarczaniu informacji bezpośrednio do pojazdu. Oprogramowanie pozwala na identyfikację problemów, zanim jeszcze zdążą one się pojawić w rzeczywistości i zakłócić czas transportu.
– Niezależnie od tego, czy dostarczasz lody w Maladze, czy mleko na terenie Szkocji, rozumiemy, że wymagania dotyczące mocy są różne. Dopasowując rozmiar akumulatora dokładnie do cyklu dostaw, zapewniamy odpowiednią ilość mocy bez nadmiernej masy lub zbędnych kosztów: Endurance z najmniejszym akumulatorem waży o 10-20% mniej niż odpowiedniki z silnikiem Diesla z najmniejszym zbiornikiem paliwa – informuje producent.
Różne opcje konfiguracji
Temperaturę w chłodni można konfigurować w stopniu pojedynczym, podwójnym lub potrójnym. Zakres tych temperatur waha się w przedziale -25 st. C do 25 st. C.
Lekkie moduły fotowoltaiczne z wysoce wydajnymi monokrystalicznymi ogniwami krzemowymi są zintegrowane z dachem naczepy i zapewniają dodatkowe ładowanie akumulatorów. W ofercie dostępne są cztery rozmiary akumulatorów LFP. Najlżejszy waży o 20-25% mniej niż najlżejszy odpowiednika diesla. Podczas gdy najcięższa konfiguracja jest o 1,2% cięższa od odpowiednika z silnikiem diesla.

Do tej pory system został poddany 25 testom w różnych warunkach, takich jak długodystansowe dostawy mrożonek i częste otwieranie drzwi. Testy te przeprowadziły m.in. duńska firma spedycyjna DFDS, brytyjskie Tesco i Freshlinc Spalding, a także holenderska firma logistyczna Müller Fresh Food Logistics.
Według Sunswap, testy z DFDS wykazały możliwość 22 godzin mrożenia na jednym ładowaniu w ciągu dwóch dni, a Müller podobno osiągnął 100% zasilanie energią słoneczną przez cały okres testów.
Obecnie firma rozszerza się poza rynek brytyjski na Beneluks. Według Sunswap w krajach takich jak Holandia istnieje duże zainteresowanie zrównoważonymi rozwiązaniami transportowymi. Na początku tego roku firma ogłosiła 12-miesięczny okres próbny z holenderską TIP Group.
Źródło: Sunswap
Polecane
Krajowa elektromobilność przyspiesza: Polska przebija granicę 9 tysięcy ładowarek!

Fotowoltaika i magazyny energii, czyli zestaw obowiązkowy dla caravaningu
