Co można zrobić ze zużytymi bateriami z autobusów? Stworzyć magazyn energii!

Na drogach w Europie kursuje coraz więcej autobusów elektrycznych, które szczególną popularność zyskały w Polsce. Tak jak w przypadku samochodów elektrycznych, pojawia się pytanie o to, co stanie się ze zużytymi bateriami. Nie trzeba od razu poddawać je recyklingowi. Stare baterie mogą utworzyć magazyn energii.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Podziel się

Na taki pomysł wpadł holenderski producent autobusów VDL Bus & Coach we współpracy z niemieckim koncernem RWE. Projekt o nazwie „Anubis” zakłada budowę magazynu energii w Moerdijk. 43 baterie o łącznej pojemności magazynowej 7,5 MW zostaną połączone w jedną baterię przy elektrowni RWE. Koncern pracuje również nad projektami akumulatorowymi w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Ambicją RWE jest zwiększenie mocy do 3 GW mocy bateryjnej w najbliższych latach.

Baterie ze zużytych autobusów

W planie jest wykorzystanie zużytych baterii z elektrycznych autobusów eksploatowanych przez Transdev w Eindhoven od 2016 roku.

Pojazdy te otrzymują obecnie nowe i większe zestawy akumulatorów, ale zużyte baterie nadal mają wystarczającą pojemność, aby można je było wykorzystać w zastosowaniach stacjonarnych.

Mówi Paul van Vuuren, dyrektor generalny VDL Bus & Coach

Zakładając, że wszystkie autobusy oraz rosnąca liczba samochodów osobowych i ciężarowych w Holandii będą po 2030 roku zasilane energią elektryczną, co roku ponad 150 000 ton akumulatorów będzie dostępnych do recyklingu. Obecnie są one klasyfikowane jako odpady i w większości wywożone do zakładów recyklingu za granicą.

Polski pomysł

W Polsce także pojawiła się idea użycia starych baterii z autobusów do budowy magazynu energii. W ubiegłym roku polska spółka skarbu państwa Tauron poinformowała, że rozpoczęła prace nad prototypowymi magazynami energii. Do ich budowy koncern wykorzysta wyeksploatowane baterie z autobusów elektrycznych. Projekt Second Life ESS (ang. Energy Storage System) powstał przy wsparciu konsorcjum firm Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Impact Clean Power Technology S.A. Na potrzeby projektu zostaną przekazane baterie o łącznej pojemności energii 160 kWh. Wcześniej akumulatory były wykorzystywane w jednym z autobusów elektrycznych PKM Jaworzno.

Second Life jest projektem badawczym, realizowanym przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Zakończenie prac, w ramach których ma powstać prototypowy magazyn energii, zaplanowano na jesień 2022 roku.

Źródło: VDL Bus & Coach, Tauron

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia