Niemieckie linie lotnicze Lufthansa oferują klientom możliwość dopłacenia za lotnicze biopaliwo i złagodzenia w ten sposób skutków transportu lotniczego dla klimatu. Podróżujący będą mogli dokonać zamiany paliw poprzez platformę zrównoważonego rozwoju- “Compensaid”. Takie paliwo zakupione przez pasażerów będzie wykorzystane w późniejszych lotach.

źródło: Lufthansa

Emisje CO2 a środki transportu

Mimo tego, że podróż samolotem oferuje możliwość zabrania wielu pasażerów jednocześnie, to i tak w przeliczeniu na jedną osobę, generowane jest najwięcej zanieczyszczeń spośród wszystkich innych środków transportu! Poniższa ikonografika przedstawia zestawienie mówiące ile wyprodukowanego dwutlenku węgla przypada na jednego pasażera wykonującego jeden kilometr danym pojazdem. Najlepiej wypada oczywiście podróż piesza bądź rowerowa. Najgorzej – transport lotniczy.

źródło: eea.europa.eu

Co prawda transport drogowy stanowi zdecydowaną większość emisji dwutlenku węgla, jednak jeden Boeing 747 w ciągu 24h emituje tyle ile 250 aut przez rok.

źródło: europarl.europa.eu

Pomysł Lufthansy

Wykorzystanie zrównoważonych paliw alternatywnych stanowi kolejny krok w kierunku transportu lotniczego w przyszłości. Już w 2011 roku, grupa Lufthansa podjęła pionierskie prace w zakresie badań nad wykorzystaniem biopaliw w transporcie lotniczym. Przez około sześć miesięcy przewoźnik testował wykorzystanie biopaliwa w regularnych operacjach lotniczych w ramach projektu „BurnFAIR – potencjał paliw alternatywnych w warunkach operacyjnych”. Długoterminowej próbie towarzyszyły szczegółowe pomiary emisji, a także badania procesów produkcyjnych i dostępności biomasy.

15 września 2014 r. Grupa Lufthansa wykonała swój kolejny kamień milowy i lot LH 190 Lufthansy z Frankfurtu do Berlina Tegel był obsługiwany przy użyciu dziesięcioprocentowej mieszanki z biopaliwem. W 2016 r.Lufthansa Group zatankowała swój samolot na lotnisku w Oslo mieszanką paliwową, która zawierała 5% biokerozyny.

Teraz Lufthansa Innovation Hub wprowadza platformę zrównoważonego rozwoju „Compensaid”. Za jej pośrednictwem pasażer może kupić niezbędną na jego lot ilość biopaliwa, co umożliwi zrekompensowanie ok 80 proc. emisji dwutlenku węgla. Paliwo zakupione przez pasażerów będzie wykorzystane w późniejszych lotach.

Cena paliwa

Niestety koszt lotniczego biopaliwa jest ok. cztery razy większy niż paliwa tradycyjnego. Dla porównania, zatankowanie do pełna największego pasażerskiego samolotu świata, Airbusa A380, może kosztować nawet milion złotych, a taki samolot należy również do floty Lufthansy.

Pasażer, który będzie chciał przyczynić się do ochrony klimatu, za lot na trasie Frankfurt nad Menem – Nowy Jork dopłaci do biletu 374 euro. Przy obecnym kursie euro, ta kwota wynosi ok 1630 zł. Loty z Frankfurtu nad Menem do Nowego Jorku linią Lufthansa kosztują około 4800 zł. Po zsumowaniu, pasażer za jeden bilet zapłaciłby 6430 zł, około 30% więcej niż za regularny bilet. Jeżeli cena biopaliwa jest faktycznie czterokrotnie droższa, wzrost ceny o 30% nie jest dla chętnych wygórowaną opłatą.

Pomysł wydaje się dobry, ale czy uda mu się uzyskać popularność w społeczeństwie? Ludzie zwykle wolą dopłacać do wygody niż do ekologii. Co więcej, na przykład Polacy zdecydowanie częściej latają tanimi liniami lotniczymi. Czy pomysł zostanie przyjęty z entuzjazmem? Wkrótce się pewnie przekonamy.

źródła: Lufthansa/PAP/businessinsider

Redakcja GLOBEnergia