Czy hybrydowe samoloty odmienią obraz lotów czarterowych?

Amerykański gigant rejsów lotniczych ogłosił plany hybrydyzacji swojej floty. Firma JSX zapowiada kupno ponad 300 hybrydowych jednostek lotniczych. Czy jesteśmy świadkami rozpoczęcia nowej ery w lotnictwie?

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Podziel się

  • Loty o regionalnym zasięgu zmieniają swój obraz. Wygląda na to, że elektryki i hybrydy zakrólują również sektorze lotniczym.
  • Amerykański przewoźnik, firma JSX zapowiedziała plany hybrydyzacji floty. Mają pozyskać ponad 300 nowych, ekologicznych jednostek.
  • Oprócz małej emisji atrakcyjna jest również strona finansowa operowania taką flotą.

JSX jest zdecydowanie najwyżej ocenianym i najbardziej innowacyjnym przewoźnikiem lotniczym w Stanach. Świadczy kluczowe dla mniejszych społeczności usługi lotnicze. Teraz, wraz z hybrydyzacją floty podróże regionalne staną się bardziej zrównoważone a swoboda przemieszczania jeszcze większa. Przewoźnik JSX oświadczył, że zamierza nabyć do 332 samolotów hybrydowo-elektrycznych od firm Electra, Aura Aero i Heart Aerospace. Tym samym zobowiązując się do bycia pionierem w zakresie zrównoważonej środowiskowo przyszłości lokalnych usług lotniczych. JSX podpisał listy intencyjne w sprawie nabycia do 82 modeli 9-miejscowych samolotów Electra eSTOL, do 150 19-miejscowych samolotów Aura Aero Era oraz do 100 sztuk 30-miejscowego samolotu Heart Aerospace ES-30. Jest to pierwszy krok w stronę zrównoważonego transportu lotniczego w skali przewoźnika regionalnego, gdyż JSX świadczy usługi przelotów tylko na terenie USA. Przewoźnik spodziewa się odebrać swój pierwszy samolot hybrydowo-elektryczny w 2028 r. 

Do takich działań wezwał ostatnio przemysł lotniczy prezydent Biden. Chodzi przede wszystkim ograniczenie emisji z sektora i utworzenie dobrze płatnych miejsc pracy w USA. 

Ekologiczne i tanie loty

Komercyjne linie lotnicze mogą obsługiwać zaledwie 480 portów lotniczych w Stanach Zjednoczonych. Podczas gdy lokalne usługi od JSX działające w ramach czarteru publicznego, umożliwiają obsługę tysięcy lotnisk finansowanych ze środków federalnych. Należy do tego dodać możliwości tych samolotów hybrydowo-elektrycznych, które w innym przypadku byłyby niedostępne dla osób, które nie mogą posiadać lub wyczarterować całego samolotu.

Dzięki kupnie samolotów Electra eSTOL, Heart Aerospace ES-30 i Aura Aero Era, JSX może radykalnie obniżyć koszty swoich usług. Do tego będzie możliwe poszerzenie oferty lotów na ponad 2000 amerykańskich lotnisk. Dzięki czemu stymulując lokalną gospodarkę i wzmacniając regionalną mobilność, lokalne społeczności do tej pory pozbawione regularnych połączeń, zyskają nowe opcje komunikacji.

Koszty operacyjne samolotów tych zamówionych hybryd są bardzo zadowalające. Dzięki nim JSX może stworzyć tysiące nowych, rozszerzonych opcji podróży lotniczych po całych Stanach Zjednoczonych bez konieczności dotacji rządowych. 

To ważne dla małych społeczności, takich jak Del Rio w Teksasie, które utraciły wszystkie komercyjne usługi lotnicze przez wybuch pandemii. To jedna z wielu przykładowych lokalizacji, które mogą zostać ponownie połączone z najważniejszymi miastami w zrównoważony i opłacalny sposób.

Samolot Electra eSTOL 

eSTOL to skrót od electric Short Takeoff and Landing, czyli nazwy samolotów niewymagających wielkich pasów lotniskowych do startu czy lądowania. Electra to niskoemisyjna jednostka, mogąca pomieścić na pokładzie 9 pasażerów bądź ponad 1 130 kg ładunku cargo. Dzięki akumulatorom ładowanym w locie może startować i lądować na pasie poniżej 50 metrów przy bardzo małych prędkościach, co eliminuje potrzebę tworzenia nowej infrastruktury naziemnej. 

Samolot Aura Aero Era

To zupełnie nowy, ekologiczny samolot, który może przewieźć 19 pasażerów lub 1,9 tony ładunku, oferując elastyczną konfigurację siedzeń. Jako rozwiązanie problemu dekarbonizacji lotnictwa regionalnego, ten hybrydowo-elektryczny samolot oferuje zasięg do 1600 kilometrów. Wykorzystanie w pełni elektrycznego napędu podczas startu zmniejsza emisję hałasu z jednostki, jednocześnie minimalizując jej wpływ na środowisko. 

Samolot Heart Aerospace ES-30

ES-30 to samolot hybrydowo-elektryczny o zasięgu regionalnym. Standardowo może pomieścić 30 pasażerów, oferujący niski poziom emisji, niski poziom hałasu i niskie koszty operacyjne na trasach krótkodystansowych. ES-30 może latać na dystansie do 500 mil, w tym do 250 mil w trybie hybrydowym i do 250 mil na napędzie całkowicie elektrycznym o zerowej emisji.

Źródła: JSX, RES.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia