Czy kolorowe moduły PV przekonają ludzi do fotowoltaiki? Są na to badania

Badanie przeprowadzone przez Uniwersytet we Fryburgu i Instytut Fraunhofera ds. Systemów Energetyki Słonecznej wykazało, że instalacja modułów fotowoltaicznych dopasowanych kolorystycznie do dachu lub fasady budynku znacząco wpływa na wzrost akceptacji społecznej fotowoltaiki zintegrowanej z budynkami (BIPV).

Zdjęcie autora: Maciej Bartusik

Maciej Bartusik

redaktor GLOBENERGIA

Podziel się

  • Badania wykazały, że kolorowe moduły PV dopasowane do budynków zwiększają akceptację społeczną dla instalacji fotowoltaicznych, szczególnie w kontekście estetyki i integracji z architekturą.
  • W badaniach uczestnicy preferowali moduły wizualnie dopasowane do istniejących budynków, co zwiększało akceptację szczególnie w przypadku budynków historycznych.
  • Naukowcy podkreślają potrzebę oferowania modułów o zróżnicowanej estetyce, co pomoże w dalszym wzroście akceptacji fotowoltaiki zintegrowanej z budynkami.

Estetyka modułów fotowoltaicznych wpływa na akceptację społeczną

W ramach postępującej transformacji energetycznej na naszych dachach czy podwórkach pojawia się coraz więcej czarnych lub niebieskich modułów fotowoltaicznych. Niektórzy widząc je wskazują na z pozoru nieistotny aspekt estetyki. Do pewnej grupy ludzi nie trafiają argumenty o oszczędności i ekologii, bowiem zbywają je stwierdzeniem, że to brzydko wygląda i oni czegoś takiego na swoim dachu nie chcą. Jak się okazuje istnieje rozwiązanie tego problemu.

Naukowcy z Niemiec wykazali, że dopasowanie koloru modułów fotowoltaicznych do powierzchni, na której są zainstalowane, może przyczynić się do dalszego zwiększenia akceptacji społecznej BIPV. Badanie przeprowadzone przez Instytut Psychologii Uniwersytetu we Fryburgu oraz Instytut Fraunhofera ds. Systemów Energetyki Słonecznej obejmowało dwa sondaże, w których analizowano akceptację różnych projektów modułów PV na różnych budynkach.

Wyniki badań przedstawiono w artykule naukowym pt. „(Nie) w moim mieście: Eksploracyjne badanie akceptacji społecznej instalacji fotowoltaicznych na budynkach”, opublikowanym w grudniowym wydaniu czasopisma Technology in Society.

Preferencje wizualne uczestników badania

W pierwszym badaniu uczestnicy oceniali sześć prototypów krzemowych modułów PV o różnej barwie i strukturze powierzchni, zamontowanych na różnych budynkach. Okazało się, że preferencje uczestników różniły się w zależności od budynku.

- Moduły najczęściej dopasowywano do budynków pod względem kolorystycznym, rzadziej natomiast wybierano je jako artystyczne urozmaicenie budynku – czytamy w artykule. – Można z tego wywnioskować, że w przypadku istniejących obiektów moduły PV powinny być jak najmniej widoczne, wpasowując się w estetykę budynku, aby zyskać społeczną akceptację.

W drugiej części badania uczestnicy oceniali swój stosunek instalacji fotowoltaicznych na 24 budynkach w ankiecie online. Okazało się, że ogólnie akceptacja fotowoltaiki zintegrowanej z budynkami w przestrzeniach miejskich jest bardzo wysoka, a jej poziom wzrasta, gdy moduły są estetycznie zintegrowane lub niewidoczne. Wyniki wskazały również, że w przypadku budynków historycznych, w tym kościołów, akceptacja modułów PV jest mniejsza niż w przypadku nowoczesnych budynków. Jednak gdy moduły były niewidoczne, nie było różnic w akceptacji między różnymi typami budynków.

Wnioski dla projektantów modułów PV

Naukowcy doszli do wniosku, że w przypadku istniejących budynków najlepiej wybierać kolorowe moduły, które harmonijnie wtapiałyby się w wygląd obiektu, zamiast używać ich jako elementu architektonicznego. Ważne jest również, aby oferować szeroką gamę różnych estetycznie modułów, które można dopasować do szerokiej gamy typów budynków.

- Wyniki podkreślają znaczenie wysiłków w zakresie badań i rozwoju technologii PV, aby nie tylko skupić się na poprawie aspektów technicznych modułów, ale także na ich właściwościach optycznych – podsumowują autorzy artykułu.

- Warto zauważyć, że akceptacja społeczna systemów PV zależy od typu budynku oraz wrażenia wizualnego – dodała Angela Zhou, główna autorka badania. – Te dwa czynniki ważą znacznie bardziej niż osobiste wartości, poglądy polityczne czy obawy o środowisko.

Źródło: pv-magazine.com

Zdjęcie autora: Maciej Bartusik

Maciej Bartusik

redaktor GLOBENERGIA