Dacia Spring mocniejsza po modernizacji, wciąż najtańsza na rynku

Dacia Spring mocniejsza po modernizacji, wciąż najtańsza na rynku

Królowa wszystkich rankingów najtańszych samochodów elektrycznych w Europie została znacząco zmodernizowana. Dacia Spring dostała mocniejsze silniki, poprawioną płytę podłogową oraz nowy akumulator. Przy okazji Dacia uprościła nieco gamę najlżejszego elektryka na europejskim rynku. Cennik nowego Springa nie został jeszcze opublikowany, jednak z nieoficjalnych przecieków wiemy, że w najtańszej konfiguracji Essential nie powinien przekroczyć równowartości kwoty 18 tysięcy euro.

Zdjęcie autora: Marek Wicher

Marek Wicher

Redaktor GLOBENERGIA
Dacia Spring mocniejsza po modernizacji, wciąż najtańsza na rynku

Dacia Spring 2025: ciągle popularna wśród klientów indywidualnych

Licząc od 2021 roku, a więc od momentu, kiedy Spring pojawił się w Europie, model ten został sprzedany w ilości ponad 179 tysięcy egzemplarzy. Na Starym Kontynencie najczęściej był wybierany przez klientów indywidualnych, choć zdarzały się też zamówienia od niewielkich firm kurierskich, operujących na terenie miast i aglomeracji.

Chociaż elektryczna Dacia produkowana jest w Chinach już od prawie pięciu lat, na Startym Kontynencie doczekała się aż dwóch generacji. Pierwszą pokazano w 2021 roku, drugą w ubiegłym sezonie, kiedy radykalnie zmieniono wygląd zewnętrzny, a także zaaplikowano sporą dawkę cyfrowych technologii. W tym roku europejscy klienci zakupili ponad 17 tysięcy Springów i był to drugi najchętniej wybierany model elektrycznych w segmentach A i B. Na polskim rynku zeroemisyjna Dacia jest najpopularniejszym autem wśród klientów indywidualnych.

Dacia Spring mocniejsza po modernizacji, wciąż najtańsza na rynku
Dacia Spring. Źródło: materiały prasowe Dacia.

Dacia Spring 2025: mniejszy akumulator, ale też niższe zużycie energii

Wraz ze wzmocnieniem centralnej części platformy, Spring dostał akumulator w technologii LFP. Względem poprzedniej wersji jego pojemność jest mniejsza (było 26,8 kWh, będzie 24,3 kWh. Co istotne, opcjonalna ładowarka prądu stałego jest o 33 procent mocniejsza (teraz 40 kW), co przekłada się na nieco krótsze czasy spędzone pod takimi urządzeniami.

Według zapewnień producenta, niższe zużycie energii rekompensuje utratę pojemności akumulatora, przez co zasięg pozostał na porównywalnym poziomie. Poprzedni Spring potrzebował około 13,5 kWh/100 km, nowy 12,3 kWh na tym samym dystansie. Teoretyczny zasięg zmodernizowanego Springa to 225 kilometrów w trybie mieszanym i  powinien wystarczyć do dziennych podróży, a jeśli poruszać się będziemy wyłącznie po mieście, w sprzyjających okolicznościach (czytaj: korzystając z rekuperacji) przejedziemy około 260 kilometrów.

Pewnie ciekawi będziecie, dlaczego Dacia zdecydowała się na zmniejszenie pojemności akumulatora trakcyjnego w nowym Springu. Odpowiedź jest bardziej niż oczywista: sposób użytkowania elektrycznych modeli pokazuje, że dzienne przebiegi oscylują wokół 34 kilometrów i to ze średnią prędkością 34 km/h.

Wobec takich faktów, zmiana akumulatora na mniejszy nie powinna wpłynąć na codzienne zachowania, ale dzięki użyciu nieco tańszej technologii LFP, jest szansa utrzymać cenę na przyzwoitym, czyli niskim poziomie.

Dacia Spring 2025: mocniejsze silniki, więcej życia

Tegoroczna modernizacja objęła również silniki, które zostały znacząco wzmocnione. Do tej pory Spring mógł być wyposażony w jednostki o mocach 45 lub 65 koni mechanicznych. Nowy rozdział w życiu elektrycznej Dacii oznacza wybór pomiędzy silnikami o mocy 70 lub 100 kucyków. W tej kwestii producent wysłuchał głosów płynących z rynku: użytkownicy Springów narzekali na słabą dynamikę, więc dodanie mechanicznych rumaków powinno nieco poprawić sytuację.

Przy stosunkowo niewielkiej masie własnej (poniżej 1 tony) elektryczna Dacia mimo wszystko nie będzie mistrzem sprintów, niczym Usain Bolt, ale – co bardziej istotne – wydatnie poprawiły się czasy przyspieszania od 80 do 120 km/h, o czym przekonują dane w poniższej tabeli.

Czas przyspieszania od 80 do 120 km/h
 Nowe silnikiPoprzednie silniki
Spring 1006,9 s -
Spring 7010,3 s -
Spring 65 -14,0 s
Spring 45 -26,2 s

Użytkownicy Springa mieli również zastrzeżenia co do stabilności Springa w zakrętach, wobec czego w nowy model wyposażono w stabilizator poprzeczny. Zmienione charakterystyki amortyzatorów i sprężyn powinny również poprawić sytuację. Silnik o mocy 70 koni mechanicznych dostępny jest w odmianach Essential oraz Expression, stukonna jednostka wyłącznie w konfiguracji Extreme.

Dacia Spring 2025: mały na zewnątrz, ale bogaty wewnątrz

Głęboka modernizacja to dobra okazja do zmiany specyfikacji modelu i tak też postąpiła Dacia w przypadku premiery odświeżonego Springa. Miejski elektryk o długości 3,7 metrów, który na pokładzie mieści 4 osoby, już w podstawowej odmianie Essential posiada między innymi cyfrowy zestaw wskaźników przed kierowcą, wspomaganie kierownicy, system Media Control z łączem USB, zdalnie sterowany centralny zamek, czujniki parkowania tyłem.  

Konfiguracja Expression wzbogacona została o ręcznie sterowaną klimatyzację oraz 15-calowe koła. W najlepszej specyfikacji Extreme, dostaniemy elektrycznie sterowane lusterka boczne, system multimedialny Media Display, z 10-calowym wyświetlaczem, a także bezprzewodową synchronizację telefonów (Apple CarPlay, Android Auto).

Wnętrze. Źródło: materiały prasowe Dacia.

Pojemność bagażnika wynosi 308 litrów, co w tej klasie pojazdów jest całkiem dobrym wynikiem. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń ładunkowa powiększy się do 1000 litrów. Zmodernizowana Dacia Spring pojawi się w salonach z początkiem przyszłego roku, w cenie około 18 tysięcy euro. Odpowiada to mniej więcej obecnej ofercie, w której miejski elektryk rumuńskiej marki kosztuje 76 900 złotych.

Dacia Spring mocniejsza po modernizacji, wciąż najtańsza na rynku
Bagażnik. Źródło: materiały prasowe Dacia.

Wbrew pozorom to naprawdę dobra wiadomość.

Źródło: materiały prasowe Dacia

Zdjęcie autora: Marek Wicher

Marek Wicher

Redaktor GLOBENERGIA