Ogólny wzrost rynku pomp ciepła w Polsce w 2019 roku w porównaniu z 2018 rokiem szacowany jest na 37%. Według danych PORT PC w 2019 roku w Polsce sprzedano około 42,8 tysięcy pomp ciepła, z czego zdecydowaną większość stanowiły powietrzne pompy ciepła. Gdzie kupić pompę ciepła i dlaczego nie warto tego robić przez internet?

VAT – po co płacić 23% skoro można tylko 8%?

Podatek VAT od samego urządzenia wynosi 23%, natomiast podatek od urządzenia wraz z montażem tylko 8%. Kupując urządzenie w internecie, inwestor musi liczyć się z koniecznością zapłacenia dużo wyższego VAT-u.

Dobór i montaż pomp ciepła

Pompa ciepła w budynku to nie tylko samo urządzenie, które wstawia się do pomieszczenia. Do jego prawidłowej pracy, która będzie zaspokajała potrzeby energetyczne i spełniała wszystkie swoje funkcje, niezbędny jest odpowiedni dobór urządzenia oraz jego prawidłowy montaż.

Inwestorów, którzy poszukują urządzenia grzewczego do swojego domu mogą skusić nieco niższe ceny dostępne w internecie, nie warto się jednak nimi sugerować. Należy pamiętać, że wybierając pompę ciepła u firmy instalacyjnej, inwestor może liczyć nie tylko na odpowiedni dobór urządzenia do parametrów budynku, ale także na jego montaż. Co więcej – pompa ciepła to nie telewizor, ani lodówka, których montaż jest prosty i nie wymaga posiadania uprawnień – nie zaleca się, a nawet nie można jej zainstalować samemu – ale do tego jeszcze wrócimy.

Autoryzowany instalator = zapewniona gwarancja

Producenci pomp ciepła mają swoich partnerów – autoryzowanych instalatorów i serwisantów, którzy zostali przeszkoleni do montażu ich urządzeń. Jeżeli inwestor zakupi urządzenie u takiego instalatora, może liczyć na to, że zostaną zachowane wszystkie warunki gwarancji.

Kupując pompę ciepła przez internet, inwestor może mieć problem ze znalezieniem firmy instalacyjnej, która to urządzenie podłączy. Jest to całkiem logiczne. Dlaczego firma wykonawcza ma zdecydować się na podłączanie urządzenia, które nie zostało u niej zakupione?

Jeżeli mimo wszystko klientowi uda się znaleźć firmę instalacyjną, która zdecyduje się na podłączenie takiego urządzenia, może się okazać, że inwestor straci prawo do gwarancji.

Pompy ciepła typu split

Szczególny problem w tej kwestii, stanowią urządzenia typu split, a warto wspomnieć, że stanowią one większość na polskim rynku. Jak podaje PORT PC, wśród pomp ciepła typu powietrze/woda udział urządzeń typu split stanowi obecnie około 77%, a typu monoblok około 23%. W 2019 roku sprzedano 12 700 sprzedano rewersyjnych pomp ciepła typu SPLIT do 20 kW.

Ze względu na wpływ czynników chłodniczych na globalne ocieplenie, Unia Europejska wprowadziła we wszystkich państwach członkowskich obowiązek ścisłej kontroli nad urządzeniami chłodniczymi, klimatyzacyjnymi i pompami ciepła. W związku z tym, instalator powietrznej pompy ciepła typu split oprócz autoryzacji musi posiadać odpowiednie uprawnienia – certyfikat f-gazowy.

Zgodnie z prawem, instalator, który nie posiada takiego certyfikatu, dokonując montażu urządzenia typu Split może jedynie poprowadzić rurociągi chłodnicze pomiędzy jednostkami bez finalnego ich podłączenia. Przyłączenie rurociągu do jednostek musi już wykonać osoba posiadająca certyfikat f-gazowy.

Tego typu uprawnienia można uzyskać w Urzędzie Dozoru Technicznego. Zanim uprawnienia otrzyma firma, musi je otrzymać personel – osoby fizyczne, które muszą zdać egzamin f-gazowy. Uprawnienia są przyznawane po zakupie odpowiedniego sprzętu i wprowadzeniu procedur.

Zgłoszenie urządzenia przez właściciela

Jeżeli ilość czynnika w układzie przekracza 3 kg w urządzeniach typu Split, a 6 kg w urządzeniach typu monoblok, właściciel ma obowiązek rejestracji urządzenia w Centralnym Rejestrze Operatorów. Jeżeli instalacji dokonała firma bez uprawnień – właściciel będzie musiał zapłacić karę.

Podsumowanie

Powyższe argumenty wskazują dlaczego nie warto kupować pomp przez internet. A dlaczego warto kupić ją u firmy instalacyjnej? Firma instalacyjna zwykle posiada autoryzację danego producenta, a co za tym idzie posiada odpowiednie certyfikaty, więc klient pewność, że w razie awarii gwarancja zostanie zapewniona. Podatek VAT na usługę jest niższy niż na urządzenie i wynosi 8 a nie 23%. Klient ma pewność, że parametry urządzenia zostały dobrane odpowiednio do budynku, a montaż został wykonany prawidłowo. Z firmą zawsze można się targować – negocjować cenę.Ze sklepem internetowym już nie bardzo.

Redakcja GLOBEnergia