Dobry luty, czyli nie najgorszy początek roku w polskiej elektromobilności

Lutowa sprzedaż nowych osobowych samochodów elektrycznych w Polsce była porównywalna z grudniowym wynikiem, a także zdecydowanie większa niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Na tak dobry rezultat bez wątpienia wpłynęły zarówno atrakcyjne rabaty dostępne u dealerów, jak również start programu NaszEauto, w którym złożono ponad 1300 wniosków o dotacje na zakup pojazdu elektrycznego.

Podziel się
- W lutym bieżącego roku w Polsce sprzedano 1675 nowych osobowych aut elektrycznych.
- W ciągu pierwszych pięciu tygodni funkcjonowania programu NaszEauto, do NFOŚiGW wpłynęło 1326 wniosków o dotację do zakupu, leasingu oraz najmu długoterminowego samochodu elektrycznego.
- Aktualnie po polskich drogach jeździ już 75 900 osobowych aut elektrycznych.
- Kierowcy aut elektrycznych mają do dyspozycji 4911 ogólnodostępnych stacji ładowania, w tym 2897 szybkich ładowarek prądu stałego.
Dobry wynik w lutym, zdecydowanie lepszy niż w styczniu
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował dane dotyczące lutowej sprzedaży nowych osobowych samochodów elektrycznych. Z polskich salonów wyjechało 1675 tego typu pojazdów, co oznacza wynik aż o 22% lepszy niż w lutym ubiegłego roku.
Zsumowana sprzedaż z pierwszych dwóch tegorocznych miesięcy daje wzrost sięgający 13%. Łącznie w styczniu i lutym w Polsce zarejestrowano 2796 nowych osobowych samochodów elektrycznych.
Lutowe wyniki to efekt przede wszystkim rabatów, które w związku ze zmianą rocznika zaproponowały polskie salony. Obniżki cen sięgają nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, co w wielu przypadkach czyni koszt zakupu elektryka porównywalny z autami konwencjonalnymi.
Program NaszEauto okazał się pozytywnym impulsem
Luty był również miesiącem, kiedy wystartował program dopłat do zakupu, leasingu oraz najmu długoterminowego aut elektrycznych, NaszEauto. Podsumowanie pierwszych tygodni funkcjonowania tej inicjatywy, pokazało dobry wpływ na segment elektromobilności, choć tak naprawdę pełny obraz będziemy mieli dopiero w kwietniu, kiedy NFOŚiGW opublikuje statystyki wnioskowania o dotacje za miesiąc marzec.
Przypomnijmy, że w ciągu pierwszych pięciu tygodniu działania programu (3.02.2025 - 10.03.2025), NFOŚiGW otrzymał 1326 wnioskó o dotację do nabycia samochodu elektrycznego.
Z racji tego, że regulamin przewiduje możliwość wnioskowania o dofinansowanie zakupu elektryka począwszy od 1 lipca 2024 roku, można przypuszczać, iż znakomita część aplikacji dotyczyła już zrealizowanych transakcji. Ten sam regulamin stanowi bowiem, iż o dotację można starać się dopiero po zarejestrowaniu auta elektrycznego.
Jaki zatem mógł być wpływ program NaszEauto na lutowy wynik? W ciągu pierwszych dwóch tygodni do NFOŚiGW wpłynęło około 650 wniosków, czyli z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, iż były to już zarejestrowane samochody elektryczne.
Oznacza to, że rejestracje z drugiej połowy lutego, w ilości około 1000 sztuk, w statystykach programu NaszEauto pojawią się w marcu.
Statystyki sprzedaży za marzec, a także liczba wniosków w programie NaszEauto za ten sam miesiąc dadzą nam obraz trendu polskiej elektromobilności, który na dzień dzisiejszy wydaje się całkiem optymistyczny.
Park osobowych aut elektrycznych nad Wisłą
W ostatnim dniu lutego, w Polsce zarejestrowanych było 75 900 całkowicie elektrycznych samochodów osobowych. W drugim miesiącu bieżącego roku polski park elektrycznych aut powiększył się o 1675 sztuk.
Kierowcy zeroemisyjnych pojazdów mają do dyspozycji 4911 ogólnodostępnych stacji ładowania, które przekładają się łącznie na 9033 punkty.
W tej liczbie, prawie 60%, stanowią szybkie ładowarki prądu stałego. Co ważne - aż 659 z nich, to ładowarki o mocy przynajmniej 100 kW.