Dodatek osłonowy – gdzie złożyć wniosek? Wyjaśniamy
W styczniu każdy z nas ma możliwość ubiegania się o świadczenie, które pokryje koszty energii elektrycznej oraz żywności ze względu na wzrost cen. Dodatek osłonowy można otrzymać pod kilkoma warunkami na podstawie złożonego wniosku. Gdzie trzeba złożyć taki dokument? Wyjaśniamy.

W odpowiedzi na kryzysową sytuację w sektorze energetycznym oraz ryzyko znacznego obniżenia stopy życiowej Polaków, wprowadzono świadczenie pomocowe tzw. dodatek osłonowy. Wsparcie o łącznej kwocie 4 mld zł trafi do grupy ok. 7 mln gospodarstw domowych w Polsce, w szczególności do gospodarstw najuboższych energetycznie. Świadczenie otrzymamy pod warunkiem, że dochody nie przekraczają 2100 zł w gospodarstwie jednoosobowym albo 1500 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
Oto stawki dodatku osłonowego:
- Jednoosobowe gospodarstwo domowe otrzyma 400/500 zł* przy założeniu, że jego dochód nie przekroczy 2100 złotych,
- Gospodarstwo 2-3 osobowe otrzyma 600/750 zł* przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę,
- Gospodarstwo 4-5 osobowe otrzyma 850 zł/1062,50 zł* przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę,
- Gospodarstwo 6 i więcej osobowe otrzyma 1150 zł/ 1437,50 zł* przy założeniu, że dochód nie przekroczy 1500 złotych miesięcznie na osobę.
Kwota dofinansowania będzie większa (oznaczona gwiazdką *) w przypadku korzystania z konwencjonalnego ogrzewania, w szczególności kotłów na paliwo stałe tj. węgiel. Źródło ogrzewania musi być zgłoszone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.
Jako podstawę do stwierdzenia prawa do dodatku przyjęto w uproszczeniu dochód, osiągany „na rękę” czyli netto. Minimalna kwota wypłacanych dodatków osłonowych będzie wynosić 20 zł. Obowiązuje także zasada “złotówka za złotówkę” - przekroczenie określonego dochodu o przysłowiową złotówkę nie spowoduje całkowitego wyeliminowania z uzyskania dofinansowania. W tym przypadku wsparcie otrzymane w ramach dodatku będzie nieco niższe – zostanie ono pomniejszone o kwotę, o jaką kryterium dochodowe było przekroczone.
Kto może się ubiegać?
Pomoc będzie dotyczyć w szczególności odbiorców wrażliwych energii elektrycznej samotnie zamieszkujących domy jednorodzinne w małych miejscowościach i na wsiach, którzy są w trudnej sytuacji materialnej. Przykładowo, dodatki obejmą emerytów ze świadczeniem poniżej minimalnej emerytury, czy emerytów i rencistów ze świadczeniem równym najniższej emeryturze, co pozwoli częściowo pokryć płatności z tytułu energii elektrycznej tym odbiorcom, którzy ze względu na niskie dochody są zagrożeni ubóstwem energetycznym, w zakresie, w jakim ubóstwo energetyczne pokrywa się z ubóstwem dochodowym.
Gdzie znajdę i złożę wniosek?
Wniosek wraz z instrukcją jak go wypełnić jest już dostępny na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Wniosek o wypłatę dodatku osłonowego składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek. Dokument może być złożony w gminie, bądź drogą elektroniczną. W przypadku drogi elektronicznej, wniosek należy podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnić z wykorzystaniem profilu zaufanego.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, że osoby upoważnione w danej gminie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta do realizacji dodatku osłonowego, mają obowiązek pozyskać samodzielnie, drogą elektroniczną, za pośrednictwem odpowiednich usług funkcjonujących w ramach CSIZS Emp@tia, udostępnionego przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Dane są niezbędne do ustalenia dochodu w zakresie kategorii dochodów, w tym informacji o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne członków gospodarstwa domowego.
Kiedy będą wypłacane podatki?
Dodatek osłonowy będzie obowiązywał w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2022 roku. Aby zmniejszyć obciążenie obsługowe po stronie gmin zaproponowano, aby dodatek osłonowy był wypłacany dwa razy w roku. tj. pierwsza rata do dnia 31 marca 2022 roku i druga rata do dnia 2 grudnia 2022 roku.
Jak dowiem się o przyznaniu dodatku osłonowego?
Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta dodatku osłonowego nie wymaga wydania decyzji. Informacja o przyznaniu dodatku osłonowego jest przekazywana na wskazany przez wnioskodawcę adres poczty elektronicznej lub wnioskodawca zostaje poinformowany o możliwości odebrania informacji o przyznaniu dodatku osłonowego w urzędzie.
Natomiast odmowa przyznania dodatku osłonowego, uchylenie lub zmiana prawa do tego dodatku oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego dodatku osłonowego wymagają wydania decyzji.
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska