Dopłaty do leasingu zeroemisyjnych pojazdów – 10 firm dołączyło do programu Mój Elektryk

Bank Ochrony Środowiska zawarł kolejne umowy z firmami leasingowymi w ramach programu Mój Elektryk. W efekcie już 10 firm dołączyło do ścieżki leasingowej w programie wspierającym rozwój transportu zeroemisyjnego. 

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

samochody elektryczne

Dla przedsiębiorców, zakup lub leasing pojazdu elektrycznego może się okazać bardzo opłacalny. Dzięki niższym kosztom eksploatacyjnym, niskiej emisji spalin i wysokiemu współczynnikowi wykorzystania, branża pojazdów elektrycznych może w ciągu najbliższych kilku lat generować znaczne oszczędności. Stąd by rozwinąć ten segment pojazdów w Polsce, uruchamiane są kolejne możliwości wsparcia. 

Z miesiąca na miesiąc zwiększa się dostępność dotacji przyznawanych na zakup zeroemisyjnych pojazdów w ramach programu Mój Elektryk. 31 grudnia 2021 roku BOŚ Bank zawarł porozumienie z BNP Paribas Leasing Services. 3 stycznia 2022 roku sygnowano umowę z MAN Financial Services, a 11 stycznia do programu dołączyły FL Santander Leasing oraz Santander Consumer Multirent. 

Łącznie przy realizacji programu BOŚ współpracuje już z 10 leasingodawcami. Oprócz wspomnianych BNP Paribas Leasing Services, MAN Financial Services, FL Santander Leasing i Santander Consumer Multirent są to: Arval Service Lease Polska, LeasePlan Fleet Management, Volkswagen Financial Services Polska, PSA Finance Polska, PKO Leasing oraz Prime Car Management.

Ścieżka leasingowa w programie Mój Elektryk

W ramach ścieżki leasingowej programu Mój Elektryk BOŚ udziela firmom i instytucjom dopłaty do kosztów leasingu fabrycznie nowych zeroemisyjnych pojazdów osobowych i dostawczych ze środków powierzonych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. BOŚ realizuje zadania zgodnie z umową zawartą z NFOŚiGW 8 września 2021 roku. Celem jest przyspieszenie procesu transformacji transportu w kierunku zeroemisyjnym.

– Umowy z kolejnymi firmami leasingowymi w znacznym stopniu pozwolą na skuteczniejszą dystrybucję środków przeznaczonych na unowocześnienie i elektryfikację samochodów poruszających się po polskich drogach. (...) . Liczymy, że niebawem będziemy mogli ogłosić kolejne porozumienia – wskazał Wojciech Hann, prezes zarządu BOŚ.

W programie formalności są maksymalnie uproszczone. Obowiązuje zasada „jednego okienka”, co oznacza, że wniosek o dotację i leasing załatwia się w firmie leasingowej, która podpisała umowę z BOŚ. Dopłatę można uzyskać do leasingu zeroemisyjnych pojazdów osobowych (samochody do przewozu max. 8 osób) oraz pojazdów dostawczych o masie całkowitej do 3,5 t. Wysokość dopłaty do leasingu jest uzależniona od kategorii leasingobiorcy i typu pojazdu.

Z programu mogą korzystać m.in. przedsiębiorcy, rolnicy indywidualni, samorządy, fundacje czy kościoły i inne związki wyznaniowe.

Przypomnijmy, że równolegle, w ramach programu Mój Elektryk, od 12 lipca 2021 roku w NFOŚiGW trwa nabór wniosków od osób fizycznych chcących otrzymać dotację do zakupionego osobowego samochodu elektrycznego. Nabór potrwa do 30 września 2025 roku. Kwota dopłaty w tym naborze może sięgnąć do 18 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych (posiadaczy Karty Dużej Rodziny) – nawet 27 000 zł.

Zeroemisyjne pojazdy są lekiem na kilka wyzwań z jakimi mierzy się obecnie środowisko i gospodarka. Wysoka inwestycja początkowa w pojazdy elektryczne czy hybrydowe jest zrekompensowana przez znacznie niższe koszty operacyjne. Ze względu na bardzo niską emisję spalin, mogą stać się atrakcyjnym rozwiązaniem dla car sharingu, firm kurierskich, przewozowych i innych. Samochody mogą być używane na co dzień bez żadnych problemów, co zwiększyłoby wykorzystanie ich kapitału. Dla nieprzekonanych istnieje jeszcze jeden bardzo ważny powód, dla którego elektromobilność powinna być rozwijana. Pomoże ona uniezależnić się naszemu społeczeństwu od paliw, co uczyni nas silniejszymi i bardziej odpornymi na kryzysy. A takie programy powinny tylko ułatwiać decyzję. 

Źródło: Bank Ochrony Środowiska 

Zobacz również