Northvolt, założone w 2016 roku przez dwóch byłych dyrektorów Tesli planuje w Europie budowę dwóch dużych fabryk akumulatorów litowo-jonowych.

Początek budowy zakładu w Skellefteå w Szwecji zaplanowany jest na sierpień, gdzie rozpoczęcie produkcji na dużą skalę szacowane jest na 2021 r.

Drugi z obiektów powstanie w Dolnej Saksonii w Niemczech poprzez wspólne przedsięwzięcie z Volkswagenem.

Początki inwestycji

Northvolt regularnie przekazuje aktualne informacje na temat postępów w tworzeniu gigantycznego zakładu. Spółka inspiruje się konkurencją i organami publicznymi działającymi na terytoriach takich jak Australia, Indie, oraz rynkiem Chińskim, na którym ze względu na dynamicznie rozwijający się rynek pojazdów elektrycznych, współpracuje z wieloma dużymi krajowymi producentami ogniw. Innymi istotnymi producentami ogniw litowo-jonowych są Korea Południowa i Japonia.

Northvolt już w 2017 r. zawarł umowę ze szwajcarską firmą inżynieryjno-automatyzacyjną ABB, na dostarczenie odpowiedniej technologii dla zakładu.
Grupa Northvolt na początku 2018 r. zaciągnęła pożyczkę w wysokości 64,8 mln USD z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) a następnie uzgodniono zasadniczą pożyczkę w wysokości 400 mln USD od instytucji EBI.

Planowane zakłady

Główny zakład produkcyjny Northvolt Ett w Szwecji, będzie miał początkową, roczną zdolność produkcyjną ogniw o pojemności 16 GWh. W zakładzie odbywać się będzie przygotowywanie materiałów aktywnych, montaż komórek i recykling.
W późniejszym etapie planowane jest zwiększenie potencjału produkcyjnego do 32 GWh.

Druga z ogromnych fabryk, powstająca dzięki współpracy z Volkswagenem, będzie miała początkową zdolność produkcyjną 16 GWh. Rozpoczęcie produkcji przewidywane jest na końcówkę 2023 r. lub na początek 2024 r. Początkowy wzrost produkcji powinien sięgnąć 24 GWh. VW zainwestuje w sumie 1 mld USD w działalność związaną z konsorcjum Northvolt.

Ogniwa przyszłością energetyczną w Europie

Zdaniem Michaela Brunna, dyrektora zarządzającego w Goldman Sachs, przejście na czystą przyszłość energetyczną w Europie opiera się na zrównoważonej i opłacalnej produkcji ogniw akumulatorowych. Northvolt może odegrać kluczową rolę w europejskich dostawach w nadchodzących latach. Ze względu na wiodące w branży technologie i procesy, firma posiada światowej klasy zespół zarządzający, realizujący ambitne strategie wzrostu.

Stefan Sommer, członek zarządu Volkswagena z kolei zaznacza, że producent samochodów „kładzie podwaliny” pod swoją strategię elektryfikacji i że zrównoważone procesy produkcji ogniw akumulatorowych zoptymalizowane pod kątem emisji CO2 pozwolą Volkswagenowi na zwiększenie produkcji ogniw w Niemczech o ile zapewnione zostaną odpowiednie warunki polityczne.

Dalszy rozwój produkcji

Do 2030 r. Northvolt zakontraktował już zamówienia o wartości ponad 13 miliardów USD. Dyrektor generalny Northvolt, Peter Carlson, zauważył, że taka liczba świadczy o gotowości Europy jest do konkurowania w nadchodzącej fali elektryfikacji. Przy współpracy ze światowej klasy partnerami finansowymi i przemysłowymi istnieje ogromna szansa rozwoju zdolności produkcyjnych i innowacji produktów w nadchodzących latach.

Redakcja GLOBEnergia