Mitsubishi oraz GS Yuasa ogłosiły, że stworzyły innowacyjną baterię litowo-jonową, dzięki której dwukrotnie zwiększy się zasięg samochodów elektrycznych. Według zapowiedzi firm, jej masowa produkcja rozpocznie się w 2020 r.

Dwukrotnie większy zasięg: przełom w elektromobilności

Dwukrotne zwiększenie wydajności baterii będzie możliwe dzięki wykorzystaniu innej niż dotychczas kompozycji materiałów stosowanych w elektrodach. Zmiana technologii nie wpłynie jednak na ceny baterii. Będą one kosztowały tyle samo co obecnie dostępne rozwiązania. Wynalazek wdrażany przez japońskie firmy może być przełomem – umożliwi dłuższe podróże pojazdami elektrycznymi bez obawy, że bateria zbyt szybko ulegnie wyczerpaniu.

Zasięg porównywalny do samochodów na gaz

Dzięki nowemu wynalazkowi od GS Yuasa, samochody elektryczne będą mogły przebyć na jednym ładowaniu niemal taką samą odległość, jak auta napędzane gazem na jednym tankowaniu. Lithium Energy Japan, podlegające pod Mitsubishi, obecnie rozwija projekt dotyczący innowacyjnych baterii, które będą produkowane w fabryce w Shiga Prefecture. Będą one dostarczane do zarówno azjatyckich, jak i europejskich wytwórców samochodów. Dotychczasowa bateria Mitsubishi Motors’ i-MiEV osiągała zasięg rzędu zaledwie 170 km na jedno ładowanie. Nowa bateria ma zwiększyć zasięg aż do 340 km. Jest to liczba porównywalna do osiągów tradycyjnie przypisywanym większym pojazdom elektrycznym posiadającym zazwyczaj bardziej pojemną baterię, a zarazem coraz bliższa do limitu zasięgu dla samochodów na gaz. Tym razem jednak taki zasięg osiągać będą standardowe, niekoniecznie duże samochody elektryczne – wszystko to dzięki innowacyjnej technologii, pozwalającej na znacznie większą liczbę kilometrów przejechanych na jednym ładowaniu.

Brak odpowiedniej infrastruktury: przeszkoda w popularyzacji samochodów elektrycznych

W chwili obecnej, niedostateczny poziom rozwoju infrastruktury ładowania (tzn. zbyt mała ilość stacji ładowania) jest jednym z czynników znacząco ograniczających rozwój elektromobilności. W porównaniu do stacji paliw, ładowarki (np. typu Supercharger) występują bardzo rzadko i rozmieszczone są w znacznych odległościach. Zwykle – szczególnie w naszym kraju – są to dystanse nie pozwalające na przemierzenie ich na jednym ładowaniu. Wprowadzenie baterii o znacznie większym zasięgu zmniejszy wagę tego problemu. Producenci przyznają, że ceny innowacyjnych baterii będą utrzymane na poziomie dotychczasowych cen tradycyjnych baterii.

Jakie innowacje zastosowano w japońskich bateriach?

Dzięki użyciu nowych kompozycji materiałów, z których skonstruowane są elektrody, bateria zdolna będzie utrzymywać więcej jonów.Takie rozwiązanie pozwoli na zwiększenie pojemności baterii, a tym samym – znaczny wzrost zasięgu.

GS Yuasa na dzień dzisiejszy jest czwartym na świecie spośród największych producentów baterii litowo – jonowych dla branży automotive. Japońskie firmy, takie jak Panasonic, znane są z wytwarzania nowoczesnych baterii wysokiej jakości. Nie tylko japońscy producenci charakteryzują się wysokim poziomem wytwarzanych akumulatorów – również chińskie oraz południowokoreańskie przedsiębiorstwa starają się dotrzymać im tempa, a nawet prześcignąć ich pod względem ekonomicznej efektywności produkcji. Taki „techniczny wyścig zbrojeń” wywiera na producentach swoistą presję, aby zachować konkurencyjność i nie przegrać w cenowej rywalizacji.

Światowy popyt na samochody elektryczne stale rośnie. Wielka Brytania i Francja zapowiadają całkowity zakaz sprzedaży samochodów na gaz oraz z silnikiem diesla około 2040 roku. Co prawda może wydawać się to odległą perspektywą, jednak tendencja wzrostu zainteresowania elektrycznymi pojazdami jest zauważalna.

Źródła: Ministerstwo Energii, asia.nikkei.com

Redakcja GLOBEnergia