Pojazdy elektryczne i stacje ładowania

W Polsce pod koniec kwietnia zarejestrowanych było 5 641 elektrycznych samochodów osobowych, z których aż dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 3 581, a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 2 060 sztuk. Podział rynku między BEV a PHEV w Polsce wynosi 63% do 37%. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych na koniec kwietnia br. zwiększył się do 294 szt., e-busów 198 szt., a elektrycznych skuterów i motocykli – do 3 822 szt.

Udostępnionych zostało przy tym kolejne 22 punkty ładowania pojazdów, m.in. w Rzeszowie i Katowicach. Dodatkowo, grupa TAURON w ramach projektu OPERATOR II ma wybudować kolejne 120 nowych stacji ładowania aut elektrycznych.


Stacje ładowania pojazdów w Polsce (elektrycznych i CNG), źródło: PSPA

E-taryfa dla elektromobilności

PSPA złożyło do Ministerstwa Energii projekt, która ma na celu zmianę rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną. Ma on na celu utworzenie specjalnej E-taryfy dla elektromobilności, a w konsekwencji zniesienie poważnej bariery dla rozwoju zeroemisyjnego transportu w Polsce, jaką dzisiaj stanowią wysokie opłaty dystrybucyjne stałe, dotkliwie obciążające operatorów infrastruktury ładowania.

Źródło: ORPA

Redakcja GLOBEnergia