Wystartował projekt „Ekologiczne asfalty”, w ramach którego LOTOS Asfalt i Politechnika Gdańska będą pracować nad innowacyjną nawierzchnią asfaltową modyfikowaną fotokatalizatorem, której stosowanie ma docelowo zredukować zawartość szkodliwych substancji (NOX, LZO) w rejonie pasa drogowego.

Eksperci z Politechniki Gdańskiej opowiadają o projekcie, że fotokatalityczne systemy oczyszczania powietrza już dzisiaj istnieją, ale nie są doskonałe. Technologia, która będzie wykorzystana przez to konsorcjum zapewnia wysoką redukcję stężenia tlenków azotu w asfalcie pod wpływem promieniowania słonecznego.

Co więcej, technologia będzie umożliwiała degradację rakotwórczych związków organicznych do nieszkodliwych prostych związków nieorganicznych.
Taka technologia będzie technologią innowacyjną. Do dzisiaj nie ma takiej na rynku.

Projekt zyskał przychylność ekspertów z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Wartość projektu to 5 mln złotych, z czego 65% będzie sfinansowane z funduszy europejskich.

„W związku z tym, że nawierzchnie ulic w miastach są w ponad 90 proc. asfaltowe, takie rozwiązanie może w przyszłości poprawić jakość życia ich mieszkańców” – powiedział z kolei, także cytowany w komunikacie, prezes zarządu Lotos Asfalt Cezary Godziuk.

Antysmogowe asfalty to kolejny pomysł na oczyszczenie mocno zmienionych przez człowieka centrów miast i ciągów komunikacyjnych. Mimo, że technologia, która będzie wykorzystywana w tym projekcie jest innowacyjna, to sam pomysł na wykorzystanie ciągów komunikacyjnych jako podkłady do materiałów, które oczyszczają powietrze w miastach nie jest pierwszy. Od kilku lat słyszymy o antysmogowych chodnikach, muralach, czy wieżach.

Chodnik z zielonego betonu

Sposób na radzenie sobie ze smogiem odnalazła półtora roku temu firma Skanska, która opracowała chodnik z tzw. zielonego betonu.

Chodnik z „zielonego betonu” może oczyszczać powietrze z zanieczyszczeń pochodzących ze spalin samochodowych. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnej mieszanki betonu oraz działaniu promieni słonecznych na powierzchni płyty betonowej. Szkodliwe dla zdrowia związki pochodzące ze spalin samochodowych takie jak NOx są tu zredukowane poprzez rozkład na neutralne związki, nieszkodliwe, podobne do stosowanych przy nawożeniu roślin. Pierwsze realizacje były rozpoczęte już we wrześniu 2019 roku.

Fotowoltaiczne ciągi komunikacyjne

Inny sposób to fotowoltaiczne ciągi komunikacyjne – przypomnijmy, że dokładnie rok temu pisaliśmy o tym, że chińscy naukowcy opracowali fotowoltaiczne płytki, które według nich nadają się na chodniki i ścieżki rowerowe. Urządzenia zostały przetestowane w Hongkongu. Badacze twierdzą, że płytki wykazały zadowalającą zdolność do konwersji energii słonecznej, właściwości antypoślizgowe, odporność na ciepło oraz wytrzymałość.

Za wszystkie pomysły trzymamy kciuki i z przyjemnością będzie publikować wyniki efektów prac.

Źródło: PAP, Lotos, GLOBEnergia

 

Redakcja GLOBEnergia