Sprzedaż samochodów elektrycznych na świecie stale rośnie. W samej Europie, sprzedaż pojazdów elektrycznych (BEV) oraz hybryd typu plug in (PHEV) wyniosła w pierwszej połowie 2019 roku aż 259 000 sztuk. To o 34% więcej niż w pierwszym półroczu 2018 roku! Jak dotąd trend wskazuje na wzrost o 33% w całym 2019 r.

Kierunkiem samochody wyłącznie elektryczne!

Popyt i podaż ulegają znaczącej zmianie w kierunku pojazdów wyłącznie elektrycznych (BEV). Podczas gdy ich udział w sprzedaży wyniósł 51% w pierwszej połowie 2018 r., to w pierwszej połowie 2019 r wzrósł do 68%. Trend odzwierciedla wprowadzenie zmian w opodatkowaniu, dotacjach promujących większe wykorzystanie BEV oraz lepsze rozwiązania w dziedzinie BEV dalekiego zasięgu.

Zdecydowanym liderem okazał się Model-3 od Tesli. Warto dodać, że Tesla właśnie ogłosiła uruchomienie konfiguratora Modelu 3 dla Polski. Dostępny jest on już na stronie amerykańskiego producenta. To dobra wiadomość dla wszystkich polskich fanów elektrycznych samochodów Elona Muska.

W 2019 roku Model-3 był bestsellerem w branży. Tesli udało się sprzedać o 12 500 sztuk więcej niż poprzedniemu numerowi 1. Renault Zoe spadł na wciąż zaszczytne drugie miejsce. Sprzedaż modelu Tesli to aż 13,5% udziału w rynku.

Sprzedaż

W tym roku Niemcy wyprzedziły Norwegię, zdobywając w sprzedaży pozycję lidera w dziedzinie liczby sprzedanych sztuk. Taki stan rzeczy okazał się wynikiem silnego wzrostu sprzedaży nowych Tesli Model-3 (5350 sztuk), Renaulta Zoe (5550 sztuk, +106%), BMW i3 (4520 sztuk, +84%) i Mitsubishi Outlander PHEV (4130 sztuk, +520%).

Wśród 15 najlepszych rynków, Wielka Brytania jest reprezentuje jedyny rynek, w którym sprzedaż samochodów elektrycznych spadła.

Udział w sprzedaży

W udziale sprzedaży samochodów elektrycznych króluje Norwegia!

Schemat pokazuje samochodów elektrycznych wśród wszystkich lekkich pojazdów sprzedawanych w danym kraju, z podziałem na typy BEV i PHEV. Kolumny % po prawej stronie pokazują zyski i straty pojazdów typu BEV i PHEV w porównaniu do ubiegłego roku pod względem wielkości.

Pierwsze miejsce zajmuje bezkonkurencyjnie Norwegia. Islandia i Szwecja, które zajmują kolejne czołowe miejsca, są daleko za nią.

Jak można zaobserwować, kraje z największym udziałem PHEV i BEV w sprzedaży nie pokrywają się z tymi o największej liczbie sprzedanych modeli.

A w Polsce?

Najnowsza aktualizacja licznika elektromobilności wskazuje, że w lipcu 2019 roku po terenie Polski poruszało się 6330 samochodów elektrycznych! 63 % z nich to auta wyłącznie elektryczne. To wciąż bardzo niski udział w porównaniu z innymi, czołowymi krajami, ale idziemy do przodu i powoli, bo powoli, ale gonimy!

źródło: ev-volumes.com

Redakcja GLOBEnergia