Elektromobilność: unijne regulacje wpływają na Polskę

Elektromobilność to jedno z kluczowych narzędzi w walce z globalnym ociepleniem i zanieczyszczeniem środowiska. Czy nowy skład Parlamentu Europejskiego utrzyma dotychczasowe cele w tym zakresie?

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) zaapelowała niedawno do posłów i posłanek nowej kadencji Parlamentu Europejskiego o utrzymanie zobowiązań dotyczących redukcji emisji w transporcie. Jest to odpowiedź na rosnące naciski na wycofanie lub złagodzenie celów redukcji emisji CO2, które są kluczowe dla przyszłości elektromobilności i zielonej transformacji w Europie.

Redukcja emisji w transporcie: obecne wyzwania i zobowiązania

W 2023 roku Parlament Europejski przyjął Rozporządzenie 2023/851, które zakłada 100% redukcji emisji CO2 dla nowych pojazdów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych od 2035 roku. To ambitne działanie ma na celu znaczące ograniczenie emisji z sektora transportu, który obecnie odpowiada za około 28,5% gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej. Jeśli nic się nie zmieni, udział ten może wzrosnąć do niemal połowy wszystkich emisji do 2030 roku.

Elektromobilność jako klucz do zielonej transformacji

Zmniejszanie emisji gazów cieplarnianych jest nie tylko wyzwaniem, ale także ogromną szansą dla polskiej gospodarki. Polska już teraz odgrywa znaczącą rolę w globalnym rynku elektromobilności:

  • Produkcja baterii: W 2022 roku Polska była drugim największym producentem baterii litowo-jonowych na świecie, z roczną zdolnością produkcyjną na poziomie 73 GWh. Wartość eksportu baterii dla pojazdów elektrycznych osiągnęła ponad 9 miliardów euro, notując wzrost o ponad 23% w porównaniu z rokiem poprzednim.
  • Komponenty i technologie: Eksport komponentów dla sektora elektromobilności w 2023 roku wyniósł ponad 16,13 miliarda euro. Wśród kluczowych produktów znajdują się akumulatory, transformatory, przekształtniki oraz energoelektronika. Segment ten odnotował wzrost eksportu o 36% w ujęciu rocznym.

Te liczby wskazują na dynamiczny rozwój polskiego sektora elektromobilności, który nie tylko przyczynia się do redukcji emisji, ale także staje się jednym z filarów gospodarki narodowej.

Gospodarcze korzyści i wyzywania

Elektromobilność jest także istotnym czynnikiem przyciągającym inwestycje. Według raportu PIRE, ARP i PAIH, wartość dotychczasowych inwestycji w Polsce w tym sektorze przekroczyła 79 miliardów PLN. Rozwój infrastruktury ładowania oraz produkcji pojazdów elektrycznych stwarza nowe miejsca pracy i wspiera innowacyjność.

Dla Polski, która posiada ograniczone zasoby ropy naftowej i gazu ziemnego, elektromobilność jest także krokiem w stronę niezależności energetycznej. Rozwój infrastruktury ładowania i produkcji pojazdów elektrycznych redukuje zależność od importu paliw kopalnych, co jest szczególnie istotne w kontekście niestabilności geopolitycznej i zmieniających się warunków klimatycznych.

Apel do Parlamentu Europejskiego

W liście otwartym do nowo wybranych posłów i posłanek Parlamentu Europejskiego, PIRE wraz z grupą firm, zwraca uwagę na kilka kluczowych spraw.

Utrzymanie celów redukcji emisji CO2 jest kluczowe dla zapewnienia stabilności i dalszego rozwoju sektora elektromobilności. Wycofanie lub złagodzenie tych celów mogłoby prowadzić do nieprzewidywalności decyzji gospodarczych i wpłynąć negatywnie na konkurencyjność europejskich przedsiębiorstw.

Promowanie przystępnej cenowo mobilności elektrycznej, dostępnej dla wszystkich, jest kluczowe dla zwiększenia akceptacji i powszechności tego rozwiązania. Polityki wspierające rozwój infrastruktury ładowania oraz systemy zachęt finansowych mogą przyspieszyć adopcję pojazdów elektrycznych wśród szerokiej grupy odbiorców.

Zwiększenie dostępności infrastruktury ładowania oraz wsparcie dla nowych technologii jest niezbędne dla dalszego rozwoju elektromobilności. Stabilność regulacyjna i odpowiednie systemy zachęt mogą przyciągnąć dodatkowe inwestycje i wspierać rozwój zeroemisyjnych technologii.

Krzysztof Burda, Prezes Zarządu PIRE, ostrzega, że konsekwencje wycofania się z celów dekarbonizacyjnych mogą mieć długofalowe negatywne skutki. Może to osłabić pozycję europejskich firm na globalnym rynku, zmniejszyć konkurencyjność oraz wpłynąć na rozwój sektora baterii, produkcji pojazdów i infrastruktury ładowania.

Elektromobilność odgrywa kluczową rolę w walce ze zmianami klimatycznymi i w redukcji emisji gazów cieplarnianych. Utrzymanie ambitnych celów dekarbonizacyjnych w transporcie jest nie tylko konieczne dla ochrony środowiska, ale także stanowi ogromną szansę dla polskiej gospodarki. Rozwój elektromobilności wspiera tworzenie nowych miejsc pracy, przyciąga inwestycje i zwiększa niezależność energetyczną kraju. Apel PIRE i firm z branży do Parlamentu Europejskiego podkreśla potrzebę utrzymania obecnych zobowiązań i kontynuacji polityki wspierającej zieloną transformację w Europie.

Dalszy rozwój elektromobilności będzie wymagał współpracy między rządami, przedsiębiorstwami i społeczeństwem. Wspólne działania na rzecz przystępnej cenowo mobilności elektrycznej oraz stabilność regulacyjna mogą przyczynić się do zielonej transformacji i uczynić Europę liderem w walce z globalnym ociepleniem.

Źródło: PIRE

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia