Elektromobilność w Polsce – rekordowy 2022 rok

Polska może pochwalić się już znaczącą flotą samochodów z napędem elektrycznym. Na koniec roku w naszym kraju było zarejestrowanych 64 705 osobowych samochodów w pełni elektrycznych i typu plug-in. W ubiegłym roku ich liczba zwiększyła się o 26 439 sztuk, co stanowi wzrost o 33 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2021 roku.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Jak wynika z Licznika Elektromobilności, na koniec ubiegłego roku po polskich drogach jeździło 61 570 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 31 249 szt. tej części floty pojazdów (51 proc.), a pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 30 321 szt. (49%). Pozostałe pojazdy to elektryczne samochody dostawcze i ciężarowe, które liczyły 3 135 szt.

Po polskich drogach jeżdżą też elektryczne motorowery i motocykle (16 274 szt.), osobowe i dostawcze auta hybrydowe (475 807). Z kolei flota autobusów elektrycznych w Polsce wzrosła do 821 szt.

- Już coraz częściej możemy zobaczyć na ulicach samochody dostawcze z zielonymi tablicami rejestracyjnymi. Jedyny segment, który wykazał ostry spadek, to autobusy, co jest odzwierciedleniem kryzysu finansowego w samorządach – komentuje Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Co z infrastrukturą ładowania?

O ile flota pojazdów z silnikami nisko- i zeroemisyjnymi rozwija się, to trudniej przedstawia się sytuacja w zakresie infrastruktury ładowania. Na łamach GLOBEnergia.pl informowaliśmy wielokrotnie, że według ekspertów rozwój infrastruktury ładowania jest zbyt powolny. Potencjalni nabywcy samochodów osobowych obawiają się, że nie wszędzie będą mogli dojechać. Dlatego nie bez powodu szczególną popularnością cieszą się samochody hybrydowe.

Jak przedstawiają się liczby? Pod koniec grudnia 2022 r. w Polsce funkcjonowało 2565 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5016 punktów). 29 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Tylko w grudniu 2022 r. w uruchomiono 38 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (103 punkty). Łącznie w 2022 r. uruchomiono największą liczbę ładowarek w historii polskiej elektromobilności, ale dalej nie są to satysfakcjonujące dla branży liczby.

- Trwają intensywne prace nad przygotowaniem propozycji budowy sieci ładowarek, zlokalizowanych wzdłuż głównych korytarzy transportowych TEN-T w Polsce. Dotyczy to przede wszystkim ładowarek przeznaczonych dla samochodów osobowych, ale w planach są również ładowarki bardzo dużej mocy dla pojazdów ciężarowych – wyjaśnia Faryś. 

Dodaje, że rząd dostrzegł konieczność wspierania sprzedaży ciężkich samochodów elektrycznych i mamy nadzieję, że w najbliższym czasie rozpoczną się prace nad konkretnym programem wsparcia dla pojazdów powyżej 16 ton.

Źródło: Licznik Elektromobilności 

Zobacz również