Carrefour Polska jest jednym z głównych partnerów programu Pilot Maker Elektro ScaleUp, polegającym na stopniowym wdrażaniu na polski rynek nowatorskich technologii dla elektromobilności. Ingerencja w nowoczesne rozwiązania jest jednym z priorytetów strategii sieci, która reaguje na potrzeby współczesnych klientów i czyni to w sposób przyjazny środowisku.

Od niedawna testami objęto pojazdy elektryczne, które mają służyć realizacji zamówień ze sklepu internetowego.

– Udział w programie Pilot Maker Elektro pozwala Carrefour zarówno aktywnie przyczyniać się do tworzenia innowacji dla polskiego rynku, a także wdrażać rozwiązania wygodne i dopasowane do potrzeb naszych klientów – mówi Michał Sacha, członek zarządu, dyrektor marketingu, digital, IT, e-commerce i usług finansowych Carrefour Polska.

Jak podkreśla Sacha, Carrefour dynamicznie rozbudowuje swoją ofertę e-grocery, a potencjał, jaki drzemie w elektromobilności, pozwala rozwijać nasze usługi zwiększając szybkość oraz podnosząc jakość i bezpieczeństwo dostaw produktów spożywczych przy jednoczesnej trosce i dbałości o środowisko.

Modyfikacje, testy, wyniki

Testy dwóch e-samochodów w usłudze e-grocery Carrefour nie rozpoczęłyby się, gdyby nie zawarta współpraca pomiędzy siecią, a startupem EV Fleet. Carrefour w praktyce sprawdzi dwa e-samochody: VW e-Craftera oraz Eidola Cargo.

VW e-Crafter został przebudowany tak, by pomieścił nowatorskie pojemniki do przewozu żywności, które gwarantują stabilną temperaturę. Jest to szczególnie ważne w przypadku towarów wymagających utrzymania niskich temperatur, czyli tzw. łańcucha chłodniczego.
Samochody-chłodnie wyposażone w agregat zużywają dużo energii, co zwiększa koszty ekonomiczne i środowiskowe.

– W naszym e-Crafterze nie ma dodatkowego urządzenia chłodzącego produkty. Nie musi go być, ponieważ pojemniki do przewozu wykonaliśmy z innowacyjnego materiału o niskim współczynniku przenikalności cieplnej. – mówi Daniel Węgrzynek, twórca startupu EV Fleet.

Węgrzynek dodaje, że takie rozwiązanie może podnosić bezpieczeństwo transportu żywności. Nie dość, że przez całą drogę z magazynu do klienta mierzona jest temperaturę produktu, to wiadomo też gdzie dokładnie i kiedy doszło do ewentualnego otwarcia pojemnika.

Kontrola temperatury – kluczowe w przewozie żywności

Takie rozwiązanie pozwala na kontrolowanie temperatury przewożonych produktów w czasie rzeczywistym. Każdy pojemnik posiada bezprzewodowy czujnik, który po zamknięciu pokrywy uruchamia się. Następnie dane z sensora wysyłane są do serwera. To przykład praktycznego wykorzystania internetu rzeczy (IoT). Poszczególne elementy systemu zbierają określone dane i natychmiast poddają je analizie.

Test samochodu Eidola Cargo planowany jest w drugiej połowie lipca.
Startup EV Fleet jednocześnie uruchamia platformę informatyczną do ułatwienia zarządzaniem flotą samochodów elektrycznych. Pozwoli ona optymalizować obsługiwane zamówienia i zarządzać pracą kurierów.

Opracowano na podstawie: Carrefour

Redakcja GLOBEnergia