W ramach projektu „Elektromobilność”, KGHM Polska Miedź rozpoczął testy Sokoła 4×4.
Sokół 4×4 to uniwersalna platforma o napędzie w 100% elektrycznym. Technologie zastosowane w Sokole 4×4 mogą być przeniesione do dowolnego rozwiązania z zakresu elektromobilności. Pojazd ma nadwozie z Land Rovera Defendera. W kopalniach miedzi samochody terenowe służą do transportu ludzi i materiałów i przemierzają od kilkudziesięciu do ponad 300 kilometrów dziennie. KGHM poinformował, że testy EV wpisują się w zainicjowany przez spółkę projekt „Elektromobilność” oraz Gospodarkę Obiegu Zamkniętego (GOZ).

Sokół 4×4, testowany w KGHM, źródło: KGHM

KGHM wykonuje projekt w którym zamierza wypróbować różne typy maszyn górniczych z napędami elektrycznymi i określić ich wpływ na produkcję górniczą, infrastrukturę energetyczną czy organizację pracy w oddziałach górniczych.Testy Sokoła są jego pierwszym etapem.

Jak podkreślał Adam Bugajczuk, wiceprezes KGHM ds. rozwoju, projekt jest kolejnym krokiem w stronę zmniejszania emisji spalin, poprawy warunków pracy w wyrobiskach podziemnych oraz poprawy ochrony środowiska. Potencjalnie może też przynieść spółce KGHM duże oszczędności.

Po testach sprawdzających wszystkie techniczne parametry auta, inżynierowie KGHM określą, jaki jest rzeczywisty potencjał tego pojazdu i jego przydatność dla firmy.

Sokół 4 x 4 – Polski elektryczny pojazd terenowy

W 2017 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska przyznał dotację dla innowacyjnej polskiej firmy na stworzenie terenowego pojazdu elektrycznego potwierdzając tym samym, że idea eko – konwersji jest potencjalną technologią elektromobilności do wykorzystania w trudnych warunkach.

Sokół 4×4 to uniwersalna platforma o napędzie w 100% elektrycznym. Technologie zastosowane w Sokole 4×4 mogą być przeniesione do dowolnego rozwiązania z zakresu
elektromobilności. Testowany pojazd otrzymał nadwozie z Land Rovera Defendera, ale może być ono dowolnie modyfikowane o technologie wdrażane indywidualnie do nowo konstruowanych pojazdów elektrycznych jak i ekokonwersji już istniejących.

Najważniejsze cechy

Jedną z najistotniejszych cech Sokoła 4×4 jest to, że dzięki zastosowanym technologiom jest mobilnym magazynem energii, tzw. vehicle-to-grid. System umożliwia dwukierunkowy przepływ energii między pojazdem o napędzie elektrycznym, a siecią elektroenergetyczną. System ten generuje oszczędności w zużyciu energii elektrycznej pochodzącej z sieci elektroenergetycznej, a dodatkowo pozwala na optymalizację systemu elektroenergetycznego i pozwala na maksymalne wykorzystanie potencjału odnawialnych źródeł energii. Dla przemysłu daje to zupełnie nowe możliwości wykorzystania pojazdów do „transportu energii” w miejsca, gdzie nie ma odpowiedniej infrastruktury lub tam, gdzie nastąpi przerwa w dostawie prądu na przykład ze względu na awarię. Bateria w opisanym pojeździe jest w stanie zasilić maszyny oraz lampy w dowolnym miejscu.

Napęd dostosowany na potrzeby projektu to silnik napędzający Sokoła 4×4 będący jedną z najbardziej innowacyjnych jednostek elektrycznych na świecie. Został odpowiednio zaadaptowany oraz umiejscowiony tak, aby był odporny na uderzenia oraz żeby umożliwić niezawodną pracę w najcięższych warunkach.

Dzięki takiemu napędowi Sokół 4×4 może pracować w warunkach:

  • dużej wilgotności,
  • wysokiego zapylenia,
  • zasolenia i oddziaływania szkodliwych substancji chemicznych.

Zarządzanie pojazdem opiera się o stworzony od podstaw system do diagnostyki i telemetrii – EVACT. System odczytuje dane z podzespołów, wykonuje diagnostykę i informuje użytkownika za pomocą interfejsu. Dane można przesyłać, przetwarzać i używać w aplikacjach diagnostyczno – informacyjnych, a użytkownicy pojazdów oraz warsztaty poprzez indywidualne konta mogą śledzić każdą zmianę zachodzącą w pojeździe i podejmować odpowiednie kroki.

Sokół 4×4 to działający prototyp dający potwierdzenie stawianych wcześniej założeń, że innowacyjne Polskie firmy są w stanie tworzyć pojazdy elektryczne wykorzystując z początku gotowe technologie pochodzące z rynku, a następnie tworzyć własne zgodne z bieżącymi potrzebami. Przy współpracy innowacyjnych firm, Klastrów Energii, uczelni i instytutów naukowych jest możliwe maksymalne wykorzystanie i rozwinięcie projektu. Jest to modelowe rozwiązanie pozwalające w najkrótszym możliwym czasie uzyskać pożądany efekt w dziedzinie polskiej elektromobilności.

Przyszedł czas na testy w kopalniach miedzi. Sokół był do tej pory testowany w kopalniach odkrywkowych, straży granicznej i służbach leśnych, a teraz rozpoczął jazdę po terenie zbiornika odpadów poflotacyjnych „Żelazny Most”. Czy sprawdzi się w KGHM?

Źródła: KGHM, orpa.pl, GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia