Energia Elektromobilności – Rozwój rynku i codzienna eksploatacja infrastruktury.
Podziel się
Sprzedaż samochodów elektrycznych w państwach członkowskich Unii Europejskiej wzrasta. W III kwartale 2018 r. w państwach członkowskich UE zarejestrowano 71 981 pasażerskich EV. Zaliczono do nich pojazdy w pełni elektryczne, hybrydy typu plug-in, pojazdy elektryczne z range extenderem, pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi. Taka sprzedaż stanowi 30 procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku. Równocześnie liczba rejestracji modeli z silnikami Diesla zmniejszyła się o 18,2%.
Na pierwszym miejscu w rankingu plasują się Niemcy. W trzecim kwartale 2018 roku zakupiono tam 16 265 sztuk, co stanowi wzrost o 12,5% w stosunku do analogicznego okresu 2017 roku. Tuż rynkiem niemieckim, w rankingu znajduje się Wielka Brytania, gdzie zarejestrowano 15 491 sztuk (wzrost o 15,2%). We Francji zanotowano wzrost sprzedaży o 18,3%. Tam zarejestrowanych pojazdów elektrycznych było 9 600. Imponujące wyniki osiągnięto także w Szwecji i Holandii. Mimo wejścia w życie Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Polska była jednym z nielicznych państw UE, gdzie wśród nabywców nastąpił spadek popularności samochodów elektrycznych. W III kwartale 2018 roku zarejestrowano 286 osobowych EV. To o 12,3% mniej niż w roku ubiegłym! Wzrosła za to liczba rejestracji klasycznych hybryd, osiągając poziom 5 508 sztuk (wzrost o 51,1% r/r).
Elektromobilność na dwóch kółkach
Rowery elektryczne (Fot. BMZ Poland)
Elektromobilność to jednak nie tylko samochody elektryczne. W dwóch gliwickich placówkach pocztowych testowane będą elektryczne rowery!
Rowery marki Zasada Bikes będą służyć do przewozu listów i mniejszych paczek. W tym celu wyposażone będą w kilka koszy na torby przesyłkami. Tego typu pojazdy pozwolą na zredukowanie wysiłku związanego z jazdą nawet o 80 procent!
Model elektrycznego roweru Nuntius jest zasilany baterią Precusor. Pojazdy, które trafiły do gliwickiej poczty mogą przejechać nawet 150 metrów na jednym ładowaniu. Baterie, którymi są zasilane, pochodzą z firmy BMZ Poland, której siedziba mieści się w Gliwicach.
„Ich wydajność jest jednak uzależniona m.in. od wagi rowerzysty, pokonywanej trasy, ilości przewożonych przesyłek i pojemności baterii” – mówi Zdzisław Madeja z BMZ Poland.
Testy rowerów rozpoczynają się już w lutym i trwać będą przez kilka miesięcy. Analiza wyników po testach pozwolą dopasować rowery do wymagań pracowników poczty tak, aby finalny projekt pojazdu uwzględniał wszystkie ich potrzeby.
Pomysłów na zastosowanie elektrycznych rowerów jest kilka. W planach mają być testy elektrycznych rowerów przez funkcjonariuszy straży miejskiej i policji.
Elektryczny transport publiczny – elektryczne autobusy!
Przejażdżka autobusem elektrycznym Troliga (szkolenie w BMZ Poland)
Transport publiczny to jeden z istotniejszych elementów kształtowania polityk miejskich. Sprawna komunikacja, oparta na najnowszych rozwiązaniach technologicznych to nie tylko komfort pasażera i użytkownika przestrzeni miejskiej, ale także poprawa jakości życia w naszych miastach. Jak pokazuje monitoring zanieczyszczeń powietrza w Krakowie, zanieczyszczenia emitowane w wyniku transportu stanowią znaczną część szkodliwych substancji obecnych w powietrzu. W okresie wiosenno – letnim i wczesną jesienią odpowiadają za przeważającą większość wszystkich zanieczyszczeń powietrza. Zalicza się do nich przede wszystkim tlenki azotu – ponad 4 – krotnie bardziej szkodliwe od tlenków siarki (emitowanych m.in. w wyniku spalania złej jakości węgla w przydomowych piecach). Z transportem związane są również emisje substancji takich jak: ozon (zwiększa podatność zachorowań na astmę i alergię oraz szkodzi roślinom), benzen, WWA, pył zawieszony PM 2,5 oraz PM 10. Właśnie dlatego tak istotne jest, by eliminować pojazdy spalinowe i przesiadać się na ekologiczne, elektryczne środki komunikacji zbiorowej.
Korzystając z transportu publicznego, na elektryczne zasilanie można się natknąć nie tylko podczas jazdy tramwajem lub trolejbusem. Elektryczne autobusy rozpoczynają ekspansję polskich miast! W 2013 roku zaczęła funkcjonować pierwsza polski linia autobusowa wykorzystująca pojazdy elektryczne – w Krakowie. Od lat, rozwój tego sektora komunikacji publicznej jest wpierany badaniami NCBiR oraz funduszami chociażby z puli środków NFOŚiGW.
Flota tego typu autobusów to oczywiście świetny atut marketingowy dla miast oraz ich przedsiębiorstw komunikacyjnych. Należy jednak pamiętać, że do prawidłowej eksploatacji tego typu pojazdów, konieczne jest odpowiednie zaplecze oraz wiedza i doświadczenie. Już na etapie planów zakupowych dobrze jest rozeznać możliwości serwisowe, wsparcie techniczne oraz odpowiednie doradztwo. Odpowiednie przygotowanie do takiej inwestycji na pewno pozwoli na sprawne zarządzanie całą flotą, tak w wymiarze operacyjnym jak i finansowym.
ENERGIA ELEKTROMOBILNOŚCI - Wsparcie merytoryczne
Warto korzystać z fachowych szkoleń, takich które przybliżą kontekst wykorzystania pojazdów elektrycznych oraz pozwolą na praktyczne zapoznanie się z potrzebną infrastrukturą dla obsługi floty. ENERGIA ELEKTROMOBILNOŚCI - warsztat organizowany dla przedsiębiorstw komunikacyjnych przez redakcję Globenergia razem z producentem baterii oraz magazynów energii to świetna okazja aby poznać w praktyce zasady użytkowania zaplecza technicznego, niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania pojazdów elektrycznych.
Przegląd obowiązujących regulacji, poruszone kwestie techniczne, wreszcie wizyta studyjna w fabryce baterii wykorzystywanych do zasilania EV to z pewnością atuty szkolenia, które odbędzie się w Gliwicach już 7 i 8 marca br. Warto wspomnieć, że zostało ono objęte patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, co tylko podkreśla jego wagę i wartość.
Więcej informacji, w tym formularz rejestracyjny, znaleźć można na stronie organizatora wydarzenia: TUTAJ
UWAGA! Rejestracja na warsztaty jest obowiązkowa!