Jak przyznał premier, rzeczywiście odbyła się rozmowa z panem Elonem Muskiem, czyli jedną z czołowych postaci elektromobilności. Jednak, aby wynikły z niej jakieś kolejne kroki trzeba poczekać parę miesięcy. Samą rozmowę Morawiecki ocenił jako dobrą.

Gigafactory w Polsce – możliwe?

Tesla podjęła decyzję w sprawie budowy Gigafactory w jednym z europejskich krajów. Do tej pory rozważane było zlokalizowanie Gigafabryki w Polsce, na Węgrzech, w Czechach, Portugalii, Francji, Holandii. Jedna z najbardziej prawdopodobnych opcji to lokalizacja w Niemczech!

Na korzyść Polski przemawia szereg czynników politycznych i ekonomicznych – dobre położenie na mapie Europy oraz duża liczba miejsc odpowiednich do budowy. Ważnym jest też proamerykański kurs rządu. Jednakże, by pozyskać taką miliardową inwestycję, potrzeba intensywnych działań ze strony rządu w Warszawie. Możliwe, że właśnie tego dotyczyła rozmowa Morawieckiego z Muskiem.

Dwie Gigafabryki w USA

Pierwsza Gigafabryka Tesli – Gigafactory 1 – powstaje w Reno w stanie Nevada. Ma ona wytwarzać baterie oraz inne komponenty do samochodów elektrycznych. W ten obiekt, od 2014 roku Tesla zainwestowała już niemal 2 mld dolarów. Planowo prace potrwać mają do 2020 roku i pochłoną co najmniej kolejne 2 mld USD.

Fabryka zajmować będzie ogromną powierzchnię ok. 1,5 kilometra kwadratowego. Na razie ukończono zaledwie 30% inwestycji (zajmując jedynie 14% z planowanej przestrzeni), jednak już trwa tam produkcja niektórych komponentów.

Wizualizacja Tesla Gigafactory I. Źródło: Tesla

Drugi zakład Tesli – Gigafactory 2 – jest zdecydowanie mniejszy od pierwszej Gigafactory. Został zlokalizowany w Buffalo w stanie Nowy Jork. Mimo, iż jego budowa rozpoczęła się w tym samym czasie, co Gigafactory 1, to druga fabryka została w 2017 roku w pełni oddana do użytku.

Jak twierdzą eksperci – fabryki w USA nie wystarczą, by Tesla sprostała własnym planom produkcyjnym. Stąd też koncepcja budowy fabryki w Europie. W ten sposób zwiększone będą moce przerobowe, ale także uniknie się obciążeń podatkowych związanych z eksportem samochodów i komponentów do UE.

Źródło: Tesla, energetyka24

Redakcja GLOBEnergia