Falowniki pochodzenia azjatyckiego coraz popularniejsze w Polsce!

Zdjęcie autora: Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej POLSKA PV
Zdjęcie autora: Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej POLSKA PV

Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej POLSKA PV

Podziel się

45% sprzedanych w 2017 roku falowników fotowoltaicznych to urządzenia do zastosowań komercyjnych. Tylko w 2017 roku polski rynek tych produktów wzbogacił się o 77 mln zł netto, a urządzenia pochodzenia azjatyckiego stanowiły aż 72% ogółu sprzedaży.

Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej POLSKA PV prezentuje wyniki badania rynku falowników fotowoltaicznych za rok 2016 i 2017. Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej POLSKA PV dysponuje danymi sprzedaży falowników w 2017 roku o łącznej mocy ponad 126 MW. To stanowi ponad 132% mocy zainstalowanej w instalacjach fotowoltaicznych w 2017 roku. Dysproporcja w danych wynika z faktu, że sprzedaż falowników dużych mocy nie jest jednoznaczna z przyłączeniem ich do sieci, ze względu na okres trwania realizacji inwestycji. Dane za rok 2016 obejmują produkty o łącznej mocy 56 MW co stanowi około 76% mocy zainstalowanych w fotowoltaice w Polsce w 2016r.
Raport prezentuje dane dotyczące falowników z trzech grup sprzedażowych:
● Falowniki jednofazowe
● Falowniki trójfazowe o mocy do 15 kW
● Falowniki trójfazowe o mocy powyżej 15 kW

Trójfazowe a jednofazowe – badanie popularności

W 2016 roku w Polsce, aż 47% sprzedanych falowników stanowiły te trójfazowe o mocy do 15 kW. Ich łączna moc to ponad 25MW. Na drugim miejscu, ponad 20MW (czyli 38%) sprzedano falowników trójfazowych o mocy ponad 15 kW, a podium zamykały falowniki jednofazowe. W 2017 roku sytuacja uległa zmianie na korzyść falowników o mocy ponad 15 kW. Sprzedano ich prawie 55 MW, co stanowiło pod względem mocy około 45% sprzedanych falowników ogółem. Drugie miejsce zajęły falowniki trójfazowe o mocy do 15 kW, a trzecie miejsce niezmiennie falowniki jednofazowe ze sprzedażą na poziomie 15,11 MW.


Ranking producentów falowników w sprzedaży na Polskę

Na pierwszych pięciu miejscach wśród dostawców falowników fotowoltaicznych ogółem na Polskę w 2016 roku znaleźli się producenci: Growatt, Fronius Polska, SolarEdge, Kaco i SMA. W 2017 roku czołówka producentów falowników nieco się zmieniła. Poza firmą Growatt, Fronius Polska i Solaredge, w czołowej piątce znalazły się firmy Huawei oraz ZeverSolar.

W 2016 roku najwyższą sprzedażą falowników jednofazowych odznaczyły się firmy Growatt, Spirvent i SolarEdge. W 2017 roku, miejsce firmy Spirvent i Solaredge zajęły ZeverSolar i Steca.
Na podium sprzedaży falowników trójfazowych o mocy do 15 kW w 2016 roku były firmy Fronius, Growatt i Solerdge. W 2017 roku czołówka wygląda dokładnie tak samo. Liderami wśród sprzedaży falowników większych mocy (ponad 15 kW) w 2016 rok były firmy Growatt, Fronius i Kaco. W 2017 roku w czołówce zabrakło firmy Kaco. W zamian pojawiła się firma Huawei.

Wartość rynku falowników fotowoltaicznych

Polski rynek fotowoltaiczny wzbogacił się w 2016 roku o falowniki o łącznej wartości prawie 36 mln zł netto, a w 2017 roku wzbogacił się o kolejne 77 mln zł netto.

Wartość rynku falowników PV w Polsce

ProduktSprzedaż 2016r. *Sprzedaż 2017r.
Urządzenia domowe (<15 kW)27,95 mln  zł netto56,21 mln zł netto
Urządzenia komercyjne (>15 kW)7,78 mln zł netto21,07 mln zł netto
SUMA35,73 mln zł netto77,28 mln zł netto

Zmiana wartości falowników fotowoltaicznych sprzedanych w Polsce w 2016 i 2017 roku. (Źródło: POLSKA PV) *Średnie ceny dla danej grupy produktów oszacowano na podstawie oficjalnych cen podanych na stronach dystrybutorów falowników na czerwiec/lipiec 2018

Wartość sprzedanych falowników fotowoltaicznych w 2017 roku jest ponad dwukrotnie wyższa niż wartość sprzedanych falowników w 2016 roku. Największy wpływ na wartość rynku w ciągu ostatnich dwóch lat mają urządzenia do zastosowań domowych, indywidualnych, małej mocy. Dzięki nim rynek wzrósł o ponad 84,16 mln euro. W tym samym czasie, urządzenia komercyjne, o mocy ponad 15 kW zwiększyły wartość rynku o ponad 28,85 mln euro.

Pochodzenie produktów

Większość sprzedanych w 2016 roku produktów pochodziła z Azji. W 2017 roku, ta tendencja była kontynuowana i zwiększała się właśnie na korzyść produktów z Azji. Udział w rynku produktów azjatyckich wzrósł z 57% na aż 72% w 2017r. Produkty europejskie były mniej popularne niż w 2016 r i stanowiły pod względem mocy tylko 28% sprzedaży.

Udział producentów w rynku - ogółem

ProducentSprzedaż 2016r. [MW]Sprzedaż 2017r.  [MW]
Azja57%72%
Europa43%28%

Opracowanie: SBF POLSKA PV


Cały raport do pobrania z oficjalnej strony SBF POLSKA PV -  TUTAJ


Zobacz również