Anna Będkowska – redakcja GLOBEnergia: Stworzyliście Państwo jako producent konstrukcji i dystrybutor urządzeń fotowoltaicznych program Corab Partner, który w tym roku obchodzi swoje trzecie już urodziny. Na początku wyjaśnijmy może co to jest Corab Partner.

Wiesław Szałkowski – Corab: W dużym uproszczeniu to Sieć Corab Partner to grupa najlepszych firm instalacyjnych w Polsce, które w swojej pracy wyróżnia się rzetelnością, dbałością, każdy element inwestycji. Cały pomysł urodził się w 2017 roku. Coraz więcej inwestorów kontaktowała się z nami, szukając wykonawcy instalacji. Ponieważ nasza firma nie zajmuje się montażem to postanowiliśmy pomóc właśnie poprzez sieć instalatorów.

Inwestor, wybierając Corab Partnera ma pewność, że firma zastosuje najwyższej jakości komponenty, montaż wykonają z zachowaniem najwyższych standardów, że posiadają najwyższe umiejętności i duże doświadczenie, a także zapewniają klientowi pomoc w zdobyciu dofinansowania, prowadzą serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. Po prostu będzie to firma, która będzie stosowała dobre praktyki.

A.B.: Co rozumiecie Państwo pod pojęciem “dobrych praktyk w branży”?

W.Sz.: Wiedzieliśmy, że na dość młodym, ale szybko rozwijającym rynku będzie ważna jakość, ale jakość rozumiana kompleksowo. Chcieliśmy zadbać zarówno o jakość usług, jak i komponentów.

Postanowiliśmy, że rozpoczynając współpracę kładziemy nacisk na to, aby firmy uczestniczyły szkolenia w ramach działań edukacyjnych “Corab Akademia”. Cały czas rozwijają wiedzę o nowych produktach, o najlepszych praktykach w branży, o narzędziach z których warto korzystać. Wszystko po to, by instalacje były dobrze wykonane.

Dbaliśmy i dbamy o jakość usług, a wysoką jakość komponentów w naszym portfolio. Mówimy tutaj nie tylko o produkowanych przez nas konstrukcjach. Urządzenia, które dystrybuujemy wybieramy na niezwykle starannie. Nie tylko zwracamy uwagę na niezbędne certyfikaty i testy, sytuację finansową i miejsce w branżowych rankingach. To niezbędne minimum. Dzięki naszemu programowi wiemy, że inwestor jest zadowolony, że ma produkt i usługi wysokiej klasy. Zaczęliśmy w dobrym momencie, przed fotowoltaicznym boomem. Przygotowaliśmy się do tego odpowiednio, bo wiedzieliśmy, że rynek fotowoltaiki wystartuje.

Źródło: Corab

A.B.: Czy każda firma może dołączyć do takiego partnerstwa? Jakie warunki należy spełnić, żeby stać się Corab Partnerem?

W.Sz.: Aby przyjąć daną firmę do programu Corab Partner, musimy taką firmę poznać – po prostu z nią popracować. Poznajemy się wzajemnie i sprawdzamy, czy do siebie pasujemy. Dla nas ważna jest historia firmy, ludzie, którzy w niej pracują. Budujemy relacje słuchamy się nawzajem, docieramy. Korzyść musi być po obu stronach.

A.B.: Czy kontrolujecie Państwo jakość usług tych firm?

W.Sz.: Tak, robimy to, ale w sposób wybiórczy. Tak jak mówiłem na początku – sieć Corab Partner zaczęliśmy budować od firm, które z nami współpracowały. Znaliśmy te firmy, znaliśmy właścicieli, kulturę pracy – z tymi firmami jest łatwo i mamy do nich zaufanie.

W momencie, gdy projekt się rozrastał pojawiały się nowe firmy, które weryfikowaliśmy pod każdym kątem: od strony finansowej, przez kwestie zasobów ludzkich, wiedzy, aż po jakość usług.

A.B.: Mówił Pan, że wspieracie Państwo te firmy dobrej jakości sprzętem i szkoleniami. Czy mógłby Pan wymienić co zyskuje taka firma, wstępując w szeregi Partnerów Corab?

W.Sz.: Marka Corab Partnera ma już w kraju swoją jakość. Poza dostępem do palety wysokiej jakości produktów w dobrych cenach dajemy do ich dyspozycji wsparcie techniczne czy pełne wsparcie marketingowe.

A.B.: Co oznacza pełne wsparcie marketingowe?

W.Sz.: Zakres tego wsparcia jest bardzo szeroki, bo podchodzimy do każdego z Partnerów indywidualnie – każdy z nich potrzebuje czegoś innego. Celem jest jak najlepsze wypromowanie firmy w regionie, w którym działa. Pomagaliśmy bardzo szeroko, np. od drukowania ulotek, po oklejanie samochodów.

A.B.: A poza wsparciem marketingowym?

W.Sz.: Mówimy tu też o stronie finansowej. Każdy partner otrzymuje od nas wyższe progi rabatowe na produkty, które sprzedajemy, niż firma, która z nami normalnie handluje. Robimy też akcję przekazywania leadów i klientów, którzy są zainteresowani założeniem instalacji. Dzięki temu wykonują oni więcej instalacji. Promujemy również sieć jako rzetelnych instalatorów, aby inwestorzy wiedzieli, że jak trafią do członka sieci to ich inwestycja jest bezpieczna.

A.B.: Może Pan powiedzieć ilu macie teraz Partnerów? Jakim wynikiem zamykacie Państwo trzeci rok programu?

W.Sz.: W tym momencie w szeregach programu Corab Partner zrzeszonych jest już ponad 100 firm.

A.B.: Czy program zmieniał się w ciągu tych lat? Czy doszły nowe usługi, możliwości?

W.Sz.: Staramy się pomagać Partnerom na wszelkich możliwych frontach, również tych z finansowaniem i kwestiami kredytowania instalacji – to był dla programu dość istotny moment. Pierwsza pomoc była taka, że my jako Corab podpisaliśmy umowy z bankami i wprowadziliśmy kredyty dla osób fizycznych. To były umowy podpisane z dwoma bankami. Przedstawiciele banków odwiedzały firmy partnerskie i szkoliły ich pracowników, aby mogli oni udzielać kredytów klientom. W tej chwili wdrażamy usługę leasingową na takich warunkach, które pojedynczej firmie byłoby trudniej zdobyć. Firmy te będą mogły oferować leasingi dla klientów z rynku B2B. Pomysłów mamy bardzo dużo. Nie chciałbym ich zdradzać. W tym roku będzie się działo bardzo dużo.

A.B.: Mówi Pan, że Corab Partner to cała pula benefitów dla firm instalacyjnych. Ale ten program musi też dawać satysfakcję, obraz rynku, poczucie spełnionego obowiązku Państwa firmie. Co tak naprawdę daje Państwu jako producentowi i dystrybutorowi takie zrzeszenie instalatorów?

W.Sz.: Na początku zależało nam na tym, żeby inwestor zwrócił uwagę na jakość firmy i jakość produktu. Chcieliśmy odwrócić uwagę klientów od zasady CCC, czyli cena czyni cuda. Muszę powiedzieć z wielką satysfakcją, że osiągnęliśmy to. Odebrałem dużo telefonów od inwestorów, którzy dostali ofertę od firmy, deklarującej przynależność do programu Corab Partner. Gdy potwierdzam, że ta firma z nami współpracuje, usłyszałem od klientów, że już wiedzą i że się decydują na instalację właśnie od naszego Partnera.

Ta nasza praca przynosi efekty. Inwestorzy zwracają uwagę nie tylko na cenę, ale mają świadomość, że skoro instalacja ma pracować 15, 20, 25 lat to musi to być pewna inwestycja.

A.B.: Czy od partnerów docierają także do Państwa informacje z rynku? Czy przekazują Państwu informację, że czegoś im brakuje na rynku, że rynek się zmienia, że na rynku pojawiają się wyzwania? Czy w ten sposób pomaga to Państwu udoskonalać swoje produkty?

W.Sz.: Przed pandemią robiliśmy coroczne spotkania z naszymi partnerami. Zapraszaliśmy ich w ciekawe miejsce, nagradzaliśmy w różnych kategoriach, ale w tych spotkaniach chodziło też o to, żeby wymienić doświadczenia, spostrzeżenia, identyfikować ograniczenia. Robimy wiele takich akcji, w których słuchamy, co należałoby poprawić w naszych produktach. Na przykład zmiany, które w tej chwili wprowadzamy w naszych systemach na dachy płaskie to też wynik rozmów z Partnerami.

Często słyszeliśmy od nich, że chcą i potrzebują produktu, który skróci do minimum wykonanie usługi. Nasi konstruktorzy poszli w tym kierunku i mamy to. Takie opinie i uwagi są dla nas bardzo ważne.

To nasi Partnerzy są na pierwszej linii frontu, oni wiedzą najlepiej o potrzebach – trzeba ich słuchać, wyciągać wnioski i szybko wdrażać nowe rozwiązania.

Rozmawiała Anna Będkowska


 

Wiesław Szałkowski

Dyrektor sprzedaży Corab Sp. z o.o.