Scania to szwedzkie przedsiębiorstwo należące do Volkswagena, produkujące samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe, autobusy oraz silniki wysokoprężne dla pojazdów ciężarowych, morskich oraz różnych zastosowań przemysłowych. Już wkrótce do portfolio firmy dołączy fotowoltaiczna naczepa! Ile paliwa pozwoli zaoszczędzić?

Projekt fotowoltaicznej naczepy

Scania we współpracy ze szwedzkim producentem paneli cienkowarstwowych Midsummer, firmą Dalakraft zajmującą się ładowaniem pojazdów elektrycznych oraz Szwedzkim Uniwersytetem w Uppsali zajmuje się opracowaniem fotowoltaicznej naczepy.

Fotowoltaiczna naczepa, źródło: SCANIA

System jest opracowywany do użytku w ciężarówkach hybrydowych typu plug-in w celu zmniejszenia zużycia paliw kopalnych. Po bokach oraz na dachu 18-metrowej naczepy miałyby znajdować się ogniwa fotowoltaiczne o łącznej powierzchni 140m2, które mogłyby zasilać pojazd. Jak powiedział przedstawiciel firmy Scania, wstępne testy wskazują, że dzięki zastosowaniu takich systemów możliwe są oszczędności paliwa na poziomie 5 –10% w Szwecji, a nawet dwukrotnie większe w bogatej w słońce Hiszpanii.

Producent szacuje, że jedna taka ciężarówka w Szwecji mogłaby wyprodukować około 14 000 kWh rocznie, czyli mniej więcej tyle ile może wyprodukować instalacja o mocy 14 kWp zlokalizowana na dachu polskiego domu. Ciężarówka będzie obsługiwana w codziennych zadaniach transportowych przez szwedzkiego przewoźnika Ernst Express.

W ramach projektu badawczego zostanie również zbadana możliwość dostarczania energii elektrycznej do sieci, gdy akumulatory są w pełni naładowane, a ciężarówka jest zaparkowana.

Finansowanie projektu

Projekt jest finansowany ze środków publicznych szwedzkiej agencji innowacyjnej Vinnova.

Źródła: SCANIA, pv-magazine

Redakcja GLOBEnergia