W czerwcu ruszyły prace związane z elektryfikacją linii PKM  – w 2023 roku na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mieszkańcy Pomorza będą mogli korzystać z szybszych i pojemniejszych pociągów elektrycznych. Powstanie także nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga, zlokalizowany pomiędzy Matarnią, a Portem Lotniczym. Skorzystają z niego głównie pracownicy licznych firm branży IT, których siedziby są zlokalizowane w rejonie tzw. „Doliny Krzemowej” – stąd nawiązujący do branży IT symbol przystanku: „6@”.

Nie są to jednak jedyne inwestycje koło linii. Na nasypie wzdłuż torowiska zlokalizowanego pomiędzy siedzibą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a przystankiem PKM Gdańsk Matarnia stawiane są dwie mikroinstalacje fotowoltaiczne o mocy 50 kWp każda, które wyprodukują w ciągu roku ok. 100 MWh energii. To mniej więcej tyle, ile zużywa w ciągu roku ponad 70 gospodarstw domowych, a w przypadku PKM SA będzie to około 5 proc. rocznego zapotrzebowania energetycznego spółki.

Kolej jako prosument

Jak informuje PKM, wielkość budowanej farmy wynika bezpośrednio z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który aktualnie nie pozwala na założenie większej instalacji. Według szacunków minimum 95 proc. wyprodukowanej energii zostanie wykorzystane na potrzeby własne PKM SA. Pozostała część zostanie rozliczona z Energa-Operator w systemie prosumenckim. Dzięki autokonsumpcji Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie musiała oddawać nadwyżki energii.

Grzegorz Mocarski, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej powiedział, że biorąc pod uwagę aktualne ceny energii elektrycznej, a także brak dotacji na realizację tego przedsięwzięcia, inwestycja ta powinna się zwrócić w mniej niż 8 lat.

– Jednak największym plusem tego rozwiązania jest rozpoczęcie przez PKM korzystania z odnawialnych źródeł energii, dzięki czemu zmniejsza się nasz ślad węglowy. W połączeniu z realizowaną przez nas obecnie elektryfikacją można stwierdzić, że przyszłość kojarzonej z czerwonymi przystankami PKM linii jest coraz bardziej zielona – powiedział Młynarski.

W instalacji zostaną zastosowane  moduły monokrystaliczne, które cechują się m.in. wysoką jakością  oraz niską awaryjnością. Trwałość paneli fotowoltaicznych zapewnia możliwość wykorzystania ich wydajności po 25 latach na poziomie ponad 80 proc.

Polska branża kolejowa stawia na OZE

Polska branża kolejowa już od wielu lat inwestuje w odnawialne źródła energii. O ile fotowoltaika nie jest nowością, to magazyny energii już tak. Niedawno informowaliśmy, że w Garbcach w gminie Żmigród powstał trakcyjny magazyn energii o mocy 5,5 MW i pojemności 1,2 MWh – największy dotychczas w Europie. Dzięki instalacji można zasilić przejazd pociągu poruszającego się z prędkością 160 km na godzinę. Umożliwiają to cztery kontenery bateryjne zawierające łącznie 4240 nowoczesnych ogniw litowo-jonowych. Rozwiązanie uwzględnia specyfikę zasilania kolei, umożliwiając powolne ładowanie magazynu i szybkie oddanie zgromadzonej energii, kiedy przejeżdża pociąg. Magazyn w ciągu kilku sekund jest w stanie zasilić nawet najszybsze pociągi, w tym Pendolino.

Źródło: Pomorska Kolej Metropolitalna/PKP Energetyka 

Redakcja GLOBEnergia