Modernizacja Dworca Zachodniego

Eksperci kolejnictwa wskazują, że przebudowa Dworca Zachodniego to spora rewolucja dla stolicy w obszarze transportu, która z pewnością zwiększy atrakcyjność podróżowania koleją. Obecnie na jego terenie trwają zaawansowane prace  – przebudowa Warszawy Zachodniej jest pierwszym etapem rozbudowy kolei średnicowej. Rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A Karol Jakubowski wskazał, że w planie jest budowa zadaszonych peronów, ruchomych schodów, wind, systemu informacji oraz szerokich przejść. Tłumaczył, że łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują na stacji Warszawa Zachodnia prace warte ok. 2 mld zł netto, dofinansowane z POIiŚ. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.

Fotowoltaika na nowym dworcu w Warszawie

Na obszarze dworca powstaną kompleksowe instalacje BIPV, czyli fotowoltaiki zintegrowanej z budynkami. W kwietniu br. polska firma ML System sygnowała kontrakt o wartości 27 mln zł netto z generalnym wykonawcą robót, Budimexem. Przedmiotem umowy jest dostawa modułów oraz wykonanie systemów BIPV. Deweloper wylicza, że łączna powierzchnia modułów polskiej produkcji będzie wynosić 12 tys. m. kw. Podobne instalacje powstaną w Rotundzie PKO, siedzibie PGNiG oraz w Instytucie Cieplnej Politechniki Warszawskiej.

Dworce przyszłości z fotowoltaiką na czele

Fotowoltaika coraz częściej pojawia się na dachach dworców modernizowanych przez PKP w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Zmiany dotyczą nie tylko nowych obiektów, realizowanych w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych, których zostanie wybudowanych ok. 40, ale również dworców wpisanych do rejestru zabytków. Instalacja fotowoltaiczna o mocy 24 kW pojawiła się już na dworcu w Białymstoku. W planie jest także montaż PV na dachach dworców w Trzemesznie, Mogilnie i paru innych zabytkowych obiektach. Przykładowo na budynku dworca w Janikowie (woj. wielkopolskie) zostały zamontowane panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 3 KWp, które wytworzą około 2700 kWh energii, co przyczyni się do redukcji emisji CO2 o 2500 kg w skali roku.

Fotowoltaika nie jest jedynym “zielonym” elementem nowych dworców w Polsce. Realizowane są także projekty instalacji pomp ciepła do ogrzewania pomieszczeń. Kładzie się także duży nacisk na dobrej jakości stolarkę okienną i drzwiową, a także termomodernizację, co zmniejsza straty ciepła. Na niektórych obiektach stosowane są systemy do odzysku wody deszczowej oraz wody szarej.

Na nowych dworcach wdrażane są jeszcze inne rozwiązania jak elektromobilność. W listopadzie 2018 r. PKP rozpoczęły realizację projektu mającego na celu wspieranie rozwoju elektromobilności poprzez montaż stacji ładowania pojazdów elektrycznych przy wybranych dworcach kolejowych, co ma zachęcić do korzystania przez kierowców z zeroemisyjnych samochodów. Stacje ładowania pojazdów elektrycznych ecoMOTO zostały uruchomione na 9 dworcach tj. Katowice, Katowice Ligota, Częstochowa, Gliwice, Opole Główne, Wrocław Główny, Warszawa Wschodnia, Bydgoszcz Główna oraz Gdynia Główna.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe, ML System, Super Express

Redakcja GLOBEnergia