Szwedzka firma Northvolt, założona przez byłego pracownika Tesli, zbuduje w Gdańsku zautomatyzowany zakład produkcyjny oraz inżynierskie centrum badawczo-rozwoje modułów bateryjnych, systemów magazynowania energii oraz procesów i technologii produkcyjnych. Produkcja ma ruszyć 2022 r.

Wraz z deklaracją inwestycji Northvolt Poland otrzymał pozytywną decyzję Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (PSSE) w zakresie wsparcia inwestycji oraz grant rządowy. Nakłady inwestycyjne wyniosą prawie 750 mln zł. Inwestorzy wskazują, że w ramach projektu powstanie 500 nowych miejsc pracy.

Fabryka o powierzchni 50000 m2 będzie powstawała w dwóch etapach, z początkową produkcją 5 GWh w skali roku, docelowo będzie wynosiła 12 GWh. Fabryka będzie otrzymywała dostawy ogniw litowo-jonowych z gigafabryki Northvolt Ett, zlokalizowanej w Skellefteå w Szwecji

– Zabezpieczenie zdolności produkcyjnych ogniw akumulatorowych w Europie ma kluczowe znaczenie dla przemysłu. Jego zdolność do integracji ogniw z rozwiązaniami w świecie rzeczywistym jest krytyczna. To właśnie dostarczy nowa fabryka – zrównoważone systemy magazynowania energii, które wspierają transformację europejskiej sieci elektroenergetycznej i jej przemysłu – powiedział Peter Carlsson, współzałożyciel i dyrektor generalny Northvolt.

Budowa pierwszy elementów fabryki już ruszyła. Oficjalna pierwsza faza budowy rozpocznie się jesienią 2021 r., a docelowo  produkcja rozpocznie się w 2022 r.

Wybór padł na Gdańsk

Dlaczego Gdańsk? Już w 2018 r. Szwedzi wskazywali, że o wyborze Gdańska na lokalizację fabryki zadecydowały m.in. jego walory logistyczne, a także potencjał powstającego w regionie klastra przemysłu elektrotechnicznego. Działalność Northvolt w Polsce zainaugurowano uroczyście 23 października 2018 r.

Kilka lat wcześniej, w  2011 r.  Peter Carlsson, wówczas wiceperezes Tesla Motors, stanął przed wyzwaniem technicznym na pół roku przed wdrożeniem pierwszego modelu samochodu elektrycznego Motorless.

– Baterie zasilające, którymi dysponowaliśmy okazały się za słabe, potrzebowaliśmy nowego pakietu. Tradycyjni dostawcy odmówili realizacji zamówienia w tak krótkim czasie, uznając że jest to niemożliwe, ale pojawił się Adam Drewniany, który pracował wówczas w fabryce silników w rejonie zatoki i powiedział: spróbujmy – wspomina Peter Carlsson, cytowany przez Gdańsk.pl. Dodał, że udało się, zbudował zakład dostarczający nowe, kluczowe komponenty na naszych pakietów baterii.

Dzień Baterii

Ogłoszenie informacji o inwestycji odbyło się na drugi dzień po Międzynarodowym Dniu Baterii, który wyznaczono na 18 lutego.  Dlaczego wybrano ten dzień? W tym dniu urodził się Alessandro Volta, wynalazca baterii. Urządzenie zrewolucjonizował technologiczną rzeczywistość. Rola baterii będzie jeszcze większa, gdyż według szerokiego grona ekspertów powodzenie transformacji energii będzie zależało od magazynów energii. Już od wielu lat z sukcesem eksploatowane są w transporcie w samochodach i autobusach elektrycznych. Są także instalowane jak przydomowe magazyny energii, które wspomogą rozwój energetyki rozproszonej. Częściej pojawiają się pytania o ich utylizację i recykling. W Polsce są prowadzone już pierwsze projekty w obszarze zagospodarowania zużytych baterii. Projekt Second Life ESS jest realizowany we współpracy z Solaris Bus & Coach oraz Impact Clean Power Technology. Podmioty chcą ponownie zagospodarować ogniwa litowo-jonowe, które wcześniej służyły w transporcie miejskim, a które jeszcze przez wiele lat mogą być używane jako magazyny energii, pomijając potrzebę ich utylizacji. Second Life jest projektem badawczym, realizowanym przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Zakończenie prac, w ramach których ma powstać prototypowy magazyn energii, zaplanowano na jesień 2022 r.

Redakcja GLOBEnergia