Niedawno informowaliśmy na GLOBEnergia.pl, że sieć marketów Dino Polska zakończyła pierwszy etap montażu paneli fotowoltaicznych na dachach 400 marketów w Polsce. Spółka 18 lutego br. zawarła kontrakt na montaż instalacji paneli słonecznych na terenie trzech centrów dystrybucyjnych o łącznej mocy 3 MW. Spółka liczy na ograniczenie zapotrzebowania na energię elektryczną pochodzącą z konwencjonalnych źródeł. Sieć marketów chce też zredukować generowane w wyniku działalności marketów emisje zanieczyszczeń powietrza w postaci ok. 2,2 tys. ton CO2 w skali roku. W ciągu najbliższego roku spółka zainstaluje panele fotowoltaiczne na dachach kolejnych 400 marketów w całej Polsce. Łączna moc zainstalowana wyniesie ok. 16 MW. Pozwoli to na redukcję emisji CO2 o 12 tys. ton CO2 rocznie.

Okazuje, że także sieć marketów Lidl ma podobne plany. Jak ustalił portal wiadomoscihandlowe.pl, od 2021 r. nowo wybudowane sklepy będą posiadać instalację fotowoltaiczną. Panele zostaną zainstalowane także na 60 istniejących już placówkach, co oznacza, że w 2021 r. sieć osiągnie liczbę ponad 120 obiektów z takim rozwiązaniem. Jak się okazuje, nie jest to jedyne prośrodowiskowe rozwiązanie implementowane przez tą sieć marketów. Obecnie Lidl wykorzystuje takie technologie, jak odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych w celu ogrzewania obiektu, rekuperacja oraz pełne energooszczędne oświetlenie LED. Flagowym projektem są powszechnie stosowane przez markety pompy ciepła.

Jeronimo Martins Group, czyli właściciel sieci Biedronka, także inwestuje w energetykę słoneczną. Na dachach nowych marketów instalowane są panele fotowoltaiczne. 26 listopada 2019 r. na warszawskiej Białołęce miało miejsce otwarcie nowoczesnego sklepu z wdrożonymi eko rozwiązaniami. Na dachu sklepu zainstalowano 160 paneli fotowoltaicznych o mocy 310 Wp każdy, które zapewnią ok. 20 proc. energii elektrycznej potrzebnej do zasilania obiektu oraz oświetlenie parkingu.

Rok temu informowaliśmy, że sieć Żabka zainwestowała w nowy sklep sieci przy ul. Lewandów 46H w Warszawie. Na dachu sklepu zamontowano 40 paneli fotowoltaicznych. Nadwyżka energii jest gromadzona w magazynach energii.

Z kolei przed 28 halami MAKRO, jako pierwszej sieci handlowej w całej Polsce, pojawiły się stacje ładowania samochodów elektrycznych. Jeszcze w tym roku planowana jest budowa instalacji fotowoltaicznych na dachach 5 hal, dzięki czemu „zielony” prąd zasilał będzie zarówno sklepy, jak i stacje ładowania samochodów.

Carrefour Polska, właściciel i zarządca Galerii Słowiańskiej, zamontował w 2017 r. na dachu zgorzeleckiego obiektu nowatorską instalację wykorzystującą technologię fotowoltaiczną i wiatrową. Specjalne panele oraz wiatraki działają od początku września br. Carrefour Polska zobowiązał się do redukcji emisji CO2 o 40 proc. do 2025 r. i o 70 proc. do 2050 r. Paweł Dolański, dyrektor Działu Aktywów w Carrefour Polska, w wywiadzie dla WNP.pl  poinformował, że na dachach sklepów Carrefour w Zgorzelcu i Łodzi zamontowano instalacje fotowoltaiczne, w 5 sklepach – w Sosnowcu, Zamościu, Olsztynie, Gdańsku oraz Warszawie przy ul. Głębockiej, zamontowano pompy ciepła.

Redakcja: GLOBEnergia.pl

Redakcja GLOBEnergia