W Polsce powstaną nowoczesne magazyny energii

Gridbooster to magazyn energii zintegrowany z punktami ładowania samochodów elektrycznych. Będzie on pierwszym w Europie środkowo-wschodniej rozwiązaniem tego typu. Pierwszy z obiektów tego typu został uruchomiony w Bratysławie. W ten sposób powstanie cała sieć magazynów energii, która obejmie również Polskę i Słowację. Instalacje tego typu wesprą rodzimy system elektroenergetyczny. Do 2020 roku w naszym kraju pojawi się dziesięć tego typu obiektów.

Dodatkowo, każda taka instalacja jest wyposażona w dwie stacje szybkiego ładowania pojazdów, o mocy 50 kW każda. Z nimi jest zintegrowany system magazynujący energię, który jest w stanie pomieścić jej do 52 kWh. Co ciekawe, system może pochwalić się bardzo efektywnym ładowaniem – moc do 60kW. Ciekawy jest sam mechanizm działania takiej „przechowalni”. Jest on w stanie czerpać prąd elektryczny zarówno z sieci – wtedy, gdy jego ceny są niskie – jak i lokalnych źródeł OZE, takich jak choćby fotowoltaika. Ponadto ma możliwość równoczesnego ładowania nawet czterech wehikułów.

Ich dostawcą jest firma Delta, która zapewnia rozwiązania programistyczne do zarządzania całym tym systemem. Mowa tu o przepływie energii pomiędzy układem magazynów, sieci i samochodów elektrycznych (DEEMS). Jednym z zadań systemu jest monitorowanie poboru energii z sieci, aby zapewnić optymalne jej koszty oraz zarządzać ograniczeniami sieciowymi w zakresie mocy przyłączeniowej.

Dzięki temu, system ładowania jest w znacznie niższym stopniu zależny od konwencjonalnych elektrowni.

Technologia pozwala na utworzenie rozproszonej sieci energetycznej, której generacja w dużej mierze opierałaby się o odnawialne źródła energii. Większa ilość takich elementów daje sieci dużą elastyczność. Jednocześnie magazynowanie energii pozwoli na odciążenie systemu elektroenegetycznego w godzinach szczytu – ładowanie samochodów będzie zachodziło przy udziale wcześniej zaakmulowanej mocy, a nie bezpośrednio z sieci.

Zdaniem Petera Badika, współzałożyciela Greenway Infrastructure, GridBooster pozwoli w przyszłości wykorzystać olbrzymi potencjał milionów pojazdów elektrycznych do zwiększenia elastyczności sieci energetycznej.

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. unii energetycznej Maroš Šefčovič chwali przyjęte rozwiązanie:

– Biorąc pod uwagę rozwój źródeł odnawialnych, ważne jest nie tylko wytwarzanie czystej energii, ale także opracowywanie wydajnych, komercyjnych i łatwych do wdrożenia rozwiązań do jej magazynowania – powiedział Maroš Šefčovič. – Tu do gry wchodzą magazyny energii, redefiniując nie tylko transport, ale również cały rynek energii. Pragnę pochwalić Greenway Infrastructure i Deltę za wyznaczenie trendów w tej dziedzinie. Ich praca pomoże także wypełnić lukę w infrastrukturze ładowania, której istnienie jest kluczowe do przekonania konsumentów do pojazdów o zerowej emisji. Szacujemy, że w UE do 2020 roku potrzeba będzie 800 tys. publicznych punktów ładowania.

Podstawowe cechy GridBooster:

Moc przyłączeniowa                                     50kW

Moc ładowania pojazdów                          100 kW (50 kW z akumulatora, 50 kW z sieci)

Pojemność magazynu                                  52 kWh

Dostępne standardy ładowania:              CHAdeMO, CCS i AC 22kW

źródło: Infowire

 

Redakcja GLOBEnergia